[Epitesz-barkacs] HgLi lámpa, izzó

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 6., K, 16:35:35 CEST

Zsolt wrote:

> hozzájutottam kb. 10 darab HgLi 125W-os lámpához.
>
> kérdezem, hogy ehhez a fajtához kell-e fojtó trafó ?

Kell. A HMLI-hez nem kell, abban benne van az izzószál, mintha egy izzóval
lenne sorba kötve. Ebben nincs. Ezért a HGLI-t higanylámpának, a HMLI-t
kevert fényű lámpának hívják, mert hogy izzószál és az ív együtt ad fényt.
Más kérdés, hogy az izzó az elején jó fényű, de amikor felmelegszik, és az
ívfesz megnő, akkor már az izzó gyengébben világít. (De mód van ekkor
feljebb emelni a feszt, csak nemtom, bírja-e. Ha tényleges külső izzóval
kötöm sorba, akkor bírja persze, mert úgy emelem a feszt, hogy az izzóra
ne jusson 230-nál több.)

> esetleg érdekel-e valakit ilyen lámpa ?

Igen, attól függ, hogyé adod. Néhány darab kellene.

> akkor ez most lámpa, izzó vagy ívfényforrás vagy mi a pontos neve ?

Lámpa. Izzó névvel azokat a lámpákat emlegetik, amiben wolfram vagy más,
de izzószál van, ez a fényforrás lényege, a hőmérsékleti sugárzás. Ezeket
meg összefoglaló néven kisülő lámpáknak hívják (tudom a tungsramból).
Ebben is bőven van, ami izzik, mint a fene, de nem ez a lényeges rész a
fénykibocsátás szempontjából, hanem az ionizált nagynyomású töltetben égő
ív.