[Epitesz-barkacs] Ózonról jut eszembe

Pataki István pataki.istvan at freemail.hu
2009. Okt. 8., Cs, 02:05:20 CEST

Sziasztok!

Talán a listán kérdeztem egykoron, hogy a konyhában elhatalmasodó
feketepenész ellen milyen körülmények között vethetek be UV fényt.

Először még egy késsel módszeresen lekapartam az alapvetően a
mennyezeten megtelepedett penészréteget, de egy idő után mintha még
erőteljesebben elszaporodott volna, ráadásul - gondolom az előzetes
lekaparás miatt - csíkos is lett.

Ekkor vettem egy 15W-os, kb. 43 cm-es germicid csövet.

(Amikor még rendszeresen kellett EPROM-okat törölnöm, csináltam
alumínium lemezből egy dobozt, amibe egy néhány wattos germicid csövet
raktam, és kis fiókban alá lehetett tolni az ic-ket. A dobozt előtte
feketére eloxáltattam. Néhány napi üzem után a doboz belseje teljesen
fémszínű lett. Ezért is gondoltam, érdemes a gomba ellen bevetni az
UV-C fényt.)

Vettem egy 43 cm-es fénycsövet befogadó világítótestet, levettem róla
a plexi fedelet, és egy jókora rétegelt lemezzel lefelé elárnyékolva a
plafonra irányítottam a germicid cső fényét. Az árnyékoló lemezt
alufóliával vontam be a cső alatt.

A keletkező ózont a mennyezet közelében lévő szellőztető
ventillátorral igyekeztem eltávolítani a konyhából, mert sajnos közös
a légtere a lakótérrel.

Csak megjegyzem, hogy a penész (mintha) az után kezdett volna
elszaporodni, hogy felszereltem ezt a ventillátort!

Bánatomra kb. 20 órányi (5 nap / 4-4 óra) kezelés után sem volt
látható változás a penészesedésben, és mert aggódtam a keletkezett
ózon és a visszaverődő UV fény élettani hatásai miatt, a kezelést
felfüggesztettem.

Aztán hívtam valakit, hogy le tudja-e kezelni, és festeni? Legnagyobb
meglepetésemre az egykor oly ragaszkodó penészréteget egy
falikoronggal, mintha csak por lenne, egyszerűen le lehetett seperni a
felületről. Gondolom, mégis volt hatása az UV-nek.

Most nagyon szép fehér a felület, kíváncsian várom, mit hoz a jövő.

Üdv
pi