[Epitesz-barkacs] Ekszijtarcsa-szeruseg

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 8., Cs, 17:40:38 CEST

> ket preselt lemezfelbol szegecselt kotelcsiga (komuves cucc) szinte ez.
> csak az max
> 20cm atmeroju.

Nem veszi be a 3 centis kötelet, és nem ék alakú.

> mondjuk a 25 fok az nagyon hegyes...

Igen, ezt még ki kell mérni, hogy mekkora kell. Olyan kell, ami az önzárás
határán van. Tehát, ha belenyomom a kötelet, akkor essen ki, ha nem
nyomom, nem ékelődhet be. Azt máshonnan tudom, hogy a 30 fok az túl sok.

(Ezzel nem akarok senkit fárasztani, de elég érdekes kimatekozni, hogy
mekkora körülölelési szögnél enyészik el a kötélben ébredő erő közel
nullára úgy, hogy nem csúszik a kötél az ékszíjtárcsában. Meg egyáltalán,
hogy alakul a kötélben ébredő erő a szög függvényében, ha mondjuk Fo a
húzott oldali erő. Nem sikerült egyből kihozni az eredményt, aludtam párat
rá. :-) F(alfa)=Fo*e^(-mű*alfa), ahol mű az effektív surlódási tényező,
alfa meg radiánban van. Ha az ékszíjtárcsába pont beszorul a kötél, tehát
éppen önzáró, akkor mű végtelen. Az ékszöggel lehet beállítani, hogy a mű
kb elérje az 5-öt. Ekkor 180 fokon belül eléggé elenyészik a kötélben az
erő. 1,5e-7*Fo a számítás szerint, de hát ezt nem lehet majd olyan
pontosan belőni. Na de ez az egész most itt tök mellékes, csak
megemlítettem. Csak azért szórakoztam vele, mert érdekelt, és jó a
demencia lassítására.)