[Epitesz-barkacs] A lassu izom

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 11., V, 09:46:43 CEST

És következményei:

Hogy-hogynem, agyaltam. Hogy lehet, hogy egész magasról le tud ugrani
valaki, de fel csak jóval alacsonyabbra. Még akkor is, ha kb ugyanaz a
leugráskor az érkező testhelyzet, mint felugráskor az induló.

Nézegettem a súlyemelő eredményeket. Egy 56 kilósnál a 150 kiló lökés nem
egy világbajnoki csúcs. Valszleg vállra vett súlyzóval még nagyobbat
teljesítenek. Tehát az, hogy a saját súlyának a 3-szorosával fel tudjon
állni, az valószínű. Tehát a lábával ki tudja fejteni a saját súlyának a
4-szeresét.

Guggolásból felállás kb 0,6 méter.
Energia: 0,6*56*4=134 mkp.

Ha ugyanezt a mozdulatot csinálná meg úgy, hogy lóg marha magasról egy
bandzsi dzsamping (na jó,
bungee jumping) kötél, ami pont annyit emel, mint a plusz súly, ami
ezúttal akár sokkal nagyobb is lehet, akkor az izmoknak nem kell gyorsan
teljesíteniük, csak lassan, mint a súlyemelésnél. De ki tudja fejteni a
teljes energiát.
Következmény: a kiegyenesedéstől számítva a magasság-emelkedés 134/56=2,4
méter lenne. Vagyis, ha az emberünk súlypontja 1 méter magasan van, akkor
3,4 méter magasra fel tudna a súlypont emelkedni. Szóval némi trükkel egy
3,2m magasan lévő lécet át tudna vinni.

Technikailag "csak" az kellene hozzá, hogy ne a vállán legyen a súlyzó,
hanem valahogy a súlypontjából induljon ki két irányba oldalt, és jól
hozzá legyen kötözve, hogy ne csak felnyomni tudja, hanem az is tudja őt
felfelé húzni. És hát a kötél a súlyokra lenne valahogy rákötve, és a
teljes mozgástartományban nagyjából állandó erővel emeljen, pont akkorát,
mint ez a plusz súly.

Azért ez meghökkentő, nem? 3,2 méter simán. A magasugrók csak azért nem
tudnak ekkorát helyből ugrani, sőt, nekifutásból sem, mert az izom lassú.
Ha gyorsan kell teljesíteni, akkor csak a töredékére képes. De legalább
látni lehet a körülbelüli elvi határt.

Ki lehetne ezt valahol próbálni? El tudom képzelni, hogy ha én meg egy
normál testalkatú ugrálnánk helyből, de rajtam egy ilyen gumi emelne
annyit, hogy a maradék súlyom annyi legyen, mint a normál testalkatúnak,
akkor én ugranék magasabbra. :-)