[Epitesz-barkacs] radiátor csobogás - termosztát beállítás

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 16., P, 12:01:01 CEST

Acs Gabor wrote:
> [...]

Úgy lesz az, ahogy Hofferek írta. Az számít, hogy mennyi a külső-belső
hőfokkülönbség. Ha kicsi a hőfokváltozás, akkor jelentéktelen lesz a
megtakarítás. Számottevően megtakarítani csak kis időállandójú házak
esetén lehet napi hőfokváltoztatással.

Viszont!
Valamikor régebben bújtam a falszerkezeteket, és a legkiválóbbnak olyasmit
mutattak, aminél a tömeg mindkét oldalán van hőszigetelés. Nyilván jól ki
volt tökölve a rétegrend, hogy a fal belsejében sose legyen harmatpont
sehol.

Na most, ha a tömeg (hőkapac) hőmérséklete valahol 2/3 táján van... na
számokkal:

Kint van 0, a tömeg 14 fokos, bent van 21 fok, és a külső hőszigetelés és
a tömeg együtt szintén valami marha nagy időállandót ad, akkor a kifelé
menő hő gyakorlatilag állandó, napi ciklusa nemigen van, megfelel a 14
fokra fűtésnek.

Viszont, ha bent kikapcsolod a fűtést, villámgyorsan lemehet a hőmérséklet
kevéssel a 14 fok fölé.

Persze belegondolva, ha az összes hőszigetelés kint van, akkor ugyanannyi
hő megy ki akkor is, ha nem kapcsolják ki a fűtést. Ennek a módszernek
valszleg az a lényege, hogy lehetőséget ad arra, hogy a benti
hőmérsékletet viszonylag gyorsan lehessen lefelé is, meg felfelé is
változtatni, és nem a megtakarítás. Nem is rossz, meggondolandó. Akkora
belső hőszigetelést kell alkalmazni, ami miatt a fal mondjuk nem 14, de 18
fok körüli. Akár helyiségenként is jelentős eltéréseket lehet csinálni.

Ez úgy is előállhat, hogy a fal maga is jó hőszigetelő, mint pl Szepygab
Ytongháza. Ekkor is valszleg gyorsan lejön a belső hőmérséklet a fűtés
kikapcsolásával - anélkül, hogy a kifelé menő hő (W/m2) számottevően
változna. Érdemes lenne kipróbálni. Én amondó vagyok, hogy a gázfogyasztás
nem nagyon változna, de ez egy szuper lehetőség a gyors váltzotatásra.
Valamint arra is, hogy van mód a különféle helyiségeket eléggé különböző
hőfokon tartani.

Persze esetleg gondolni kell a belső falak hőszigetelésére is. Pl egy
kamra falai, ajtója...