[Epitesz-barkacs] radiátor csobogás - termosztát beállítás

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 19., H, 12:56:15 CEST

Acs Gabor wrote:

> [...]

Pedig fogalmilag egyszerű, így számszerűen is.
Nem az a fontos, hogy a visszafűtésnél mi az ábra, hanem a veszteség
mekkora.

Az pedig ugye attól függ - egy egyszerű esetben -, hogy van a külső
hőszigetelés, annak a belső és külső felülete között mekkora a
hőfokeltérés.

Ha ezt csak felrajzolod kb mérés alapján (delta t az időben), és semmit
nem matekozol, csak nézed azt a területet, ami az állandó belső
hőmérséklet és a picit leengedett hőmérséklet között van, ez lesz arányos
a megtakarítással.
Tehát, ha kint van -5 fok, bent meg 22 helyett lejjebb megy a nap egy
szakaszán 20-21 fokra valami görbe mentén, elég jól lehet ránézésre is
érezni, hogy mennyi is ez a megtakarítás. Azt gyanítom, hogy a drága kütyü
ára marha sok idő alatt térül meg. Ha pedig gyorsan megtérül, és nem
könnyűszerkezetes a kéró, akkor bizony a nagy veszteség a rossz
hőszigetelés miatt van.

Igazán feltalálhatnának már valami olyan hőszigetelést, ami miatt a fűtés
feleslegessé válik! :-) Végülis olyasmiről van szó, hogy - vizes
hasonlattal - van egy nagy tartály az óceánban, és az a cél, hogy abban a
dagálykori szint legyen mindig. Természetesen ez könnyen teljesíthető,
mert jó víz-szigetelők vannak, amiken nemhogy az apály alatt nem megy át
jottányi víz sem, de ha évekig lenne apály egyfolytában, akkor se ürülne
ki a tartály a falon át. Nem így a ház hője! Az megfelel annak, hogy a
tartály fala sok kis lyukat tartalmaz, és minél jobb szigetelő, annál
kevésbé áramlik kifelé rajta a víz. De mindig áramlik!!

Érdekes, hogy az embereknek ez a tartályos dolog evidens, a fűtésnél
viszont állítom, hogy az emberek zöme úgy gondolja, hogy a lakását fűti, a
berendezési tárgyak igényelnek folytonos melegítést, pedig hát ugye nem.