[Epitesz-barkacs] 20-as KPE

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 23., P, 13:46:54 CEST

Balázs Bámer wrote:

> Vidd ki a kertbe hamar (amíg meleg van), egyenesítsd ki (rendesen),
> súlyozd le gerendákkal, és akár porszívóval, akár dróttal menni fog.
> Tekercsben nem sok esélyed van.

Ja igen, ez a másik. A golyócska talán átmegy, ha elég laza, vékony a
selyemcérna, de ebben se volnék biztos.

Nemrég tököltem ilyesmivel: hengerre tekert kötél-fonál (mindegy), van mü
surlódási tényező, hogy alakul a húzott szálban ébredő erő a kilépési
ponttól visszafelé a szög függvényében.

Ez jött ki: F(alfa)=Fo*e^(-mü*alfa), ahol Fo az az erő, ami a húzott
oldalon ott van, ahol épp elhagyja a hengert a szál, F(alfa) pedig innen
az alfa szöggel odébb a szálban található erő, mü a surlódási tényező. A
szög radiánban van!

A kpe cső és a cérna közötti surlódási tényező legyen 0,2.

Ha van 5 menet, az alfa 10pi, tehát kb 31 radián.
Ha az elején a cérnát húzza egy 1g-os erő (0,01N), ez volna F(alfa), akkor
Fo=0,01*e^(31*0,2)=5N.
Szóval valszleg átmenne a golyócska, és tudná húzni a cérnát is.

De ha már azzal valamit be kell húzatni, ami keményebb, merevebb, akkor az
elején lévő erő más kilós nagyságrendű... szóval ez az e^(31*0,2)=490-es
körüli szorzótényező ott fog maradni. Ennyiszeresére nő az erő, ha 0,2 a
surlódási tényező.

Tényleg, ez lehet a korlátja annak is, hogy hány kanyaron lehet áthúzni
valamit. Ahány kanyar, annyiszor pi/2 veendő figyelembe. És ekkor még
tökéletesen hajlékony a behúzandó akármi.