[Epitesz-barkacs] hajlitoszilardsag

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 23., P, 13:57:24 CEST

Balázs Bámer wrote:

> http://www.knaufinsulation.hu/files/ki_hu/upload/documents/KI%20_Heraklith-C_0901.pdf
> vannak hajlítószilárdsági adatok. Ezeket hogy kell érteni? Hogy lehet
> az, hogy vékonyabb lemezre nagyobb érték szerepel, mint vastagabbra?

A hajlítószilárdság azt jelenti, hogy az anyagban képződő feszültség.
Ez egy valszleg inhomogén anyag, lehet, hogy a felületén jóval tömörebb
valamilyen mélységig, mint beljebb. Na most, ha vastagabb az anyag, attól
még nem lesz ez a tömörebb réteg arányosan szintén vastagabb.

> Van gyakorlati ötletem is: veszek egy táblát, ráállok különböző távú
> alátámasztásoknál és valahol eltörik, ebből már ki tudok találni
> valamit. De érdekelne a fenti elv.

Igen, így lehet pl egy faszerkezetnél előre kipuhatolni, hogy az adott
faanyag mit tud, hol törik el. Erre berax valami biztonsági tényezőt, és
akár mekkora fa áthidalókat tudsz méretezni.

Négyszög keresztmetszetnél ez az ábra:

Hajlító nyomaték M, keresztmetszeti tényező K, feszkó szigma, hajlítás
irányban a, széltében b a méret.

M=K*szigma,
K=a^2*b/6
Ebből minden kijön.

amúgy: a másodrendű nyomatékok listája pár alakra:
http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1sodrend%C5%B1_nyomat%C3%A9kok_list%C3%A1ja

Ezekből keresztmetszeti tényezőt mindig úgy lehet számolni, hogy a
hajlítás semleges vonalától a szélső szál távolságával kell osztani.

(Hitetlenkedés esetén pl erre a téglalap keresztmetszetre elég könnyen ki
lehet integrálni a szigma max ismeretében a nyomatékot. :) )