[Epitesz-barkacs] allvanycsavar

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 2., Sze, 19:08:14 CEST

Balázs Bámer wrote:

> Nem jó, nekem fába kell menjen a menet. Ilyesmi kell:
> http://www.jkh.hu/termekek.html?id=338&kat=338&kibont

Azt nem tudom, hogy vályogba ki tudod-e használni, de kb az van, hogy a
sima részen ez ugye megvan 12-es átmérőjű. Tehát nyírásra itt lehet
igénybe venni.

Ha nincs valami komolyabb jelzése, pl 8.8 vagy 10.6 vagy ilyesmi, akkor
minimum 20kp/mm2-re minden irányban (húzás, nyírás) igénybe lehet venni az
anyagot.

Ez húzó- és nyíróerő esetén 2200 kilót jelent. Na ilyen vályog, ami ezt
bírja, biztos nincs. :)

Hajlítás: A körszelvény keresztmetszeti tényezője r^3*pi/4.
M=K*szigma, ahol a szigma lenne a fenti 20kp/mm2.
K=6^3*pi/4=170mm3
M=170*20=3400 mmkp, tehát 3,4 mkp, vagyis durván 34Nm.

Ha a csavar hosszan kiállna valami erősebb anyagból, akkor erre lehetne
igénybe venni, de ha röviden, tehát pl 10 centire, akkor az 34 kiló
ráakasztása, meglepne, ha a vályog nem intene be.

A húzóerő tekintetében biztos jóval kisebb lenne az erő, mert a menet
miatt a magméret kisebb. Mondjuk legyen 8mm, akkor ott csak 50mm2 van,
tehát lejön 1 tonnára a terhelhetőség húzásra. :-)

Ha alatta aludna a gyerekem, és az a menet, amibe be van csavarva, annak
az anyaga tuti, és függőlegesen lefelé lógna a teher ilyen csavarokon,
lehet, hogy csak 4-500 kilóra merném igénybe venni, vagy még kevesebbre.

A vályogban szerintem egyszerűen elenyésző lesz az igénybevehetőség, tehát
bármikor bárki megszakítja benne a menetet. Nem is értem, bevallom, hogy
ezt hogyan is képzelted. Vagy én vagyok alaposan eltévedve a vályog anyagi
minőségét illetően. Ha belefúrsz, úgy szalad bele a fúró szinte, mintha az
anyaföldbe fúrnál, nem? A nyomószilárdsága a falhoz biztos jó, mert nincs
többre igénybe véve, mintha raknál egy 6m magas falat, azaz biztosan
kevesebb, mint 120kp/dm2, vagyis 0,012 kp/mm2, de a csavart ennek a
10-szeresével számolva is, meg a hosszú menetet figyelembe véve is azt
hiszem, alig tartja valami. Nyíró igénybevétel szóba se jöhet. Ha veszünk
csak 1 tonnás terhet, amit a csavar kibírna, ha tőben ráterhelik, és
feltételezzük, hogy ez a falban egy 50x12mm-es darabot terhel, arra
kijönne egy 1,6kp/mm2-es terhelés a falra, vagyis több, mint 130-szor
akkora a nyomószilárdságot feltételez, mint amire egy 6m magasra
felfalazott fal jelentene neki. És szerintem vályogból nem szoktak 6m
magasra falazni, nemhogy 780m magasra. :-) Tehát a csavar valszeg úgy
hatolna bele a vályogba, mint kés a vajba. Itt persze világos, hogy ilyen
igénybevétel közel-távol nem lesz.

Na sok a duma, nem tudom, mi lesz végül, biztos meglesz a jó megoldás,
csak én vagyok szkeptikus. Vagy szó sincs arról, hogy a csavart
kihasználnád ezzel a szerkezettel, mert nincs rá szükség, sokkal vékonyabb
csavar is megtenné, ha erős lenne a fal anyaga. Azért akarsz ilyen bika
csavart, mert tudod, hogy nem erős a fal anyaga, kell nagy felület, amibe
a nagy menet bele tud kapaszkodni.
Aakkor viszont a csavar semmilyen formában nem lesz kihasználva. Talán
alumíniumból vagy fából is lehetne. :-) Ha fából lenne, akkor legalább a
menet adta név: facsavar, teljesen illene rá. :-)

Tényleg, a fenti eszmefuttatás felvetette bennem, hogy egy ilyen falra
hogy lehet pl egy 120 literes bojlert felrakni, ami ugye hasonló 2
csavaron nyugszik. Ha felrakom átmenő M12-es csavarral, akkor az felfexik
a falon érdemben mondjuk a fenti 50x12mm-en csavaronként, tehát a kb 200
kilós erőből 100 kiló jut egy csavar palástjára ezen a részen. Ha nincs
ott valami nagyobb átmérőjű cső persze. Ekkor a feszkó a falban durván
0,16kp/mm2, tehát olyan, mintha fel lehetne ebből az anyagból rakni egy kb
14m magas falat. Egye fene, talán okés, de hogy ha nekem kéne csinálnom,
biztosan be lenne rakva valami jó nagy átmérőjű csőféle, akár fából, akár
fémből, és arra tehénkedne a csavar, az biztos. Mielőtt valakire rázuhan a
dög.