[Epitesz-barkacs] allvanycsavar

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 2., Sze, 19:40:57 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Ha jól értettem, a vályogfal előtt álló pallókat szeretné pár helyen
> megfogatni, hogy ki ne hajolhasson. A falban pedig fa váz van, abba
> menne a csavar vége.

Aha. Hát ez tök más ábra, mint amit összeszövegeltem.

> Szerintem durván túl van biztosítva, az erőt akár a 6-os csavar is
> felvenné, csak behajtás közben félő, hogy beszakadna.

Szerintem is felvenné, és nem kéne, hogy beleszakadjon betekeréskor. Miért
is tenné? Gondolom úgy kéne kifúrni, hogy a külső átmérőjének megfelelő
fúróval, és csak ott kisebbel, ahol a menet lenne.

A csavaró igénybevételnél mindegy a hossz, végig ugyanaz a csavaró
nyomaték.

Ki is lehet ezt is előre számolni. :-) Nyaggatásul:
Ha a csavar 6-os átmérőjű a sima részen, és pl 5-ös a menetesnél, ennek
kell kibírnia. Szintén 20kp/mm2-rel számolva a nyomaték a részletek
(0,5*szigma*pi*r^3) mellőzésével 490 mmkp, vagyis kb 0,5 mkp. 10 centis
kar végén 5 kiló. Ha ennél sokkal jobban szorulna, lehetne aggódni, hogy
beleszakad. De ha jó méretre van kifúrva, akkor könnyen bele fog menni,
illetve előre ki lehet próbálni külön egy darab fában. Lehet, hogy bikább
anyagból van, és előfúrás nélkül bemegy a fába az alkalmasan elkészített
menet. De ekkor is elő kell fúrni azon a szakaszon, ahol nem kell, hogy a
menet fogjon. Azt valszleg egy anyag se bírná ki, hogy a tömör fába
behajtják a 20-30 centi hosszú csavart. :-)