[Epitesz-barkacs] allvanycsavar

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 2., Sze, 20:00:26 CEST

szepygab at gmail.com wrote:
> Pazar :-)
> Sajnos a tapasztalatom azt mutatja, hogy még a 8-as állványcsavart se
> nehéz beszakítani meghúzás közben, Nem kell cső a kulcs végére :-(

A fentiek alapján ezen nem is csodálkozom. Gondolom annak sincs a menetnél
több, mint 6 vagy 6,5 körüli átmérője. Ebből aztán következik, hogy
csuklóból is bele lehet szakítani.

A rugóacélok, pl szeleprugó anyaga, ami fárasztásra is erősen igénybe van
véve, annál van, ha tök menet-menet mellé összenyomják, akkor alakul ki kb
60-65 kp/mm2. Üzemszerűen talán 50-ig van igénybe véve. Statikusan
igénybevett rugóknál előfordul 100kp/mm2 fölötti igénybevétel is. Vagy pl
menetfúrók anyagában, ha spiccen van, mindjárt beletörik.

Na de a sima, fára készült menetű csavarok ritkán vannak olyan jó
anyagból. Talán, ha van közülük 8.8-as jelzésű, azt mondjuk már
másfélszeres nyomatékra is igénybe lehet venni.

Ez az egész szövegelést, számolgatást nem fárasztásul meg hivalkodásként
írtam be ide, hanem hogy látszódjon, nagyobb pénzek kiadásakor érdemes
ilyesmit csinálni. Hátha rengeteg pénzt meg lehet takarítani, illetve
előre tudható, hogy mit nem szabad vele megcsinálni.