[Epitesz-barkacs] allvanycsavar

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 3., Cs, 16:19:32 CEST

Balázs Bámer wrote:

> Keress egy jó orvost (-:

na jó, akármit is rax fel a házra, nem lesz baj a motorommal. (Más bajaim
vannak amúgy is, nem ez.)

> Ez miért? Bent azért van páraforrás: emberi tevékenység, földpára.

Az emberi tevékenység meg a szellőzés napi átlagban nem valami marha magas
páratartalmat ad ki. Ennek megfelelően fog - nyáron - nyelni a fal, télen
pedig még hozzá is ad. Télen egy közel nulla párapuffer tárolású helyiség
esetén (pl panel) olyan irdatlan száraz tud lenni a levegő, hogy direkt
szoktak párásítani. Pedig ott is van emberi tevékenység.

Lehet, hogy neked azért voltak páraproblémáid, mert rengeteg vizet felvett
a fal a vakolások és más kőművesmunkák során, és azt adta le, biztos
sokszáz liter vízről van szó. Szepygabnál is volt ilyesmi az ytongnál,
mesélte, hogy alig bírta fűteni, emléxem, ide írta.

Ez később elmúlik, beáll az évi átlagra a fal páratartalma, onnantól
minden fasza lesz.

> A mi házunk kb. negyedére lehetne föltenni a téglához kifejlesztett
> hungarocell rendszert. A többinél nem megy a dübelezés.

Mindenre, még papírfalra is fel lehetne rakni, de nem akarom erőltetni,
már eldöntöttétek, minek agitáljak?

> Ugyanakkor ez szilárdabb eredmény, környezetterhelése is kisebb.

Nem világos, mitől lenne szilárdabb, de legyen. A környezetterhelést
megkérdőjelezem. Ennek az a leglényegesebb momentuma, hogy mekkora lesz a
fűtési igény, nem a gyártási a lényegesebb. Márpedig meg mernék esküdni
rá, hogy ha ebből felrax mondjuk 12 centit, az bőven alatta fog maradni
egy szintén 12 centis eps-nek. A párapuffer pedig minimum megfeleződik. Ez
azt jelenti, hogy pl nyáron egy-egy hosszabb kánikula esetén lehet, hogy
hűvös lesz bent, de elég nedves hűvös. Nem olyan, mint egy pl 1,5m vastag
falú téglavárban, vagy egy kívülről 15 centi hungarocellel becsomagolt 40
centi vastag vályog fal esetén. Nem tudom, mekkora a te házad vályogfala,
de ha igaz, hogy 60*3 méter, és legyen 0,4m vastag, ez ilyen becsomagolás
esetén teljes egészében párapuffer lenne (meg hőkapac, de ezt most
hagyjuk). 72m3 vályog, hát ez legalább 2-3 m3 vizet fel tud venni anélkül,
hogy nedves lenne. Tudod, hogy ez milyen sok? Mondjuk nyár végére lenne
benne a max, tél végén meg a min. Lehet, hogy a kettő között csak 1m2 víz
van, tehát kicsit fluktuál. Ennek felelne meg a belső páratartalom is, ami
a belső hőmérséklettel együtt csak kicsit fluktuálna. Tehát jó stabil
lenne bent a relatív páratartalom.

Pl fából készült házaknál (kanada...) ezt csak gépészeti berendezésekkel
lehet utánozni.

Agitáció nélkül is, én csak sajnálom, hogy nem ezt az utat választottad.
Majd valamikor beszéljétek meg Szepygabbal, vagy Vajkkal, hogy
látogassátok meg egymás házait. Az övéké fogja tudni ezt a párapuffer
dolgot, de persze nem akkorát, mintha vályogból lenne 40, uram bocsá 50
centi. Ha mindannyian beszereztek valami páratartalom mérőt, lehet, hogy
beszédesek lesznek az adatok. Most még mind elég friss, de a következő
tél-nyár... már használhatóbb adatokkal szolgálhat. Magam is kíváncsi
lennék ilyen értékekre, de hát persze nem várhatom el egyikőtöktől sem,
hogy rendszeresen nyomja ide az adatokat. :-)