[Epitesz-barkacs] ablakkomparátor

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2009. Sze. 12., Szo, 15:52:59 CEST


Az áramkör lelke a TCA 965 integrált  ablakkomparátor

ez a rajz elvileg ilyenről szól
http://www.atx-netzteil.de/schaltungen-elektronikseite/fensterdiskriminator_tca965_indir_einst_schaltplan.GIF
*********
itt pedig szövegesen van róla szó, de rajz nélkül, mert eddig nem találtam
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/197912-an-02-HU-Toltoautomatika.pdf
**********
az akkus csavarnyúzóhoz szeretném átpofozni, 18V 400mA gyorstöltéshez van gyári töltő
és ezzel a ketyerével talán elkerülhető lenne, hogy félig lemerítve rátöltsek,
( memóriaeffektus miatt )

a kapcsolási rajzban melyik alkatrészeket kellene ehhez lecserélnem?

**************************
Conrad Szaküzlet, 1067 Budapest, VI., Teréz krt 23. Tel: 302 3588
Töltőautomatika építőkészlet
Rend.sz.: 19 79 12
Felhasználás
Az áramkörrel a szokványos (szabályozatlan)  akkutöltő teljesen automatikus
készülékké alakítható. A  cellaszámot, akkutípust, töltőáramot az eredeti töltőn kell
beállítani. A kiegészítő áramkör a töltési végfeszültség elérésekor lekapcsolja a töltést,
a minimális feszültség elérésekor pedig visszakapcsolja. Megakadályozza a veszélyes
gázképződést, ami a túltöltésből származhatna. Minden 12V-os ólomakkuhoz  jó.
Bekötés: az akkutöltő és az akku közé kell iktatni, vagy egy töltőbe beépíteni. 
A kapcsolás ismertetése
(rajzot ld. 24. o.)
~~~~~~~~~
ezt nem sikerült eddig megtalálnom

~~~~~~~~~
Az áramkör lelke a TCA 965 integrált  ablakkomparátor (IC1), amely két határértékkel
veti össze az akku feszültséget. A C2 elkó egy olcsó töltő esetleges tüskéit szűri ki. Az
összehasonlítás eredménye a 2 és 12-es  lábakon jelenik meg. A bekapcsolási
feszültséget, vagyis a töltés  kezdetét  a  P1 csavarorsós trimmer potméterrel, a töltés
végét P2-vel lehet állítani. A C3 elkó a TCA 965 belső referenciafeszültségét (10. láb)
szűri.
Az  ablakkomparátor után kötött "automatika" csak alacsony akkufeszültségnél
engedélyezi a töltést, egészen a töltési végfeszültség eléréséig.  Ezután lekapcsol, és
csak akkor engedélyez újra, ha ismét az alsó határ alá esett a feszültség. 
A  TCA 966-nak nyitott kollektoros tranzisztorkimenetei vannak, ezeket kikapcsolt
tranzisztornál R3 és R4 felhúzza, bekapcsolt tranzisztornál logikai "0"-ba mennek. A 2-
es lábon "0" van akkor, ha az akkufeszültség  az  alsó küszöb alatti, a 14-esen pedig
akkor, ha a felső határt érte el. 
Ha egy nem feltöltött akkut csatlakoztatnak, az RS flip-flop (N1, N2) bebillen, és az N3
kapu kimenetén magas szint lesz. A T1 tranzisztor  zárja  a  relé áramkörét, és a töltő
rákapcsolódik az akkura. 
A 4011-es CMOS IC négy NAND kapuból áll, amelyekből N1 és N2 RS (set/reset) flip-
flopnak van kötve. N3 és N4 meghajtó puffer fokozatként szolgál (invertáló). 
Amikor az akku feltöltődött, a TCA 961 alacsony pulzusa visszaállítja a flip-flopot, és a
T1 tranzisztor zár, megszakítva a piros LED és a töltő áramkörét. 
Az ablakkomparátor 11-es  lábáról  ugyanekkor "1" megy az N4 kapura, és a T2
tranzisztor zárja a zöld LED ("akku feltöltve")  áramkörét.  Ez addig így marad, míg az
alsó határ (12,5V) alá nem esik a feszültség, és a komparátor újabb töltést nem indít.
Műszaki adatok
Be/ki kapcsolás 12,5/13,8V
Max. megengedett
töltőáram
10A
Méret 85x85mm
Megépítés 1. lépés: beültetés
(alkatrészábrákat l. német útm. 16-22. o.)
Ellenállások
Hajlítsa le a lábakat a  raszterméretnek megfelelően, tegye be az  ellenállásokat  a
helyükre, hajlítsa ki a forrasztási oldalon a lábukat 45 fokkal, forrassza meg, és vágja le
a kiálló lábakat.
A készletben fém- és szénréteg ellenállások vannak.
A szénréteg ellenállások tűrése 5%, a színkódban az aranyszínű  tűréssáv jelzi. Az
értéket a másik 3 sáv mutatja. 
A fémréteg ellenállások tűrése 1%, a színkódban barna tűréssáv jelzi, amely kissé
vastagabb, nehogy ellenállásértéknek olvassák. Az értéket a másik 4 sáv mutatja. 
Leolvasáshoz az ellenállást úgy kell tartani, hogy a tűréssáv jobboldalt legyen.
R1 4,7 k sárga ibolya fekete barna fémréteg
R2 10 k barna fekete fekete piros fémréteg
R3 47 k sárga ibolya narancs
R4 47 k sárga ibolya narancs
R5 4,7 k sárga ibolya piros
R6 470 R sárga ibolya barna
R7 470 R sárga ibolya barna
R8 4,7 k sárga ibolya piros
Átkötés
A beültetési rajzon sima vonal jelzi. Használjon hozzá levágott ellenállás lábat.
1 db
Dióda
Forrassza úgy, mint az ellenállásokat, de ügyelve a polaritásra [katód csíkkal jelölve]. 
D1=1N 4148 univ. szilíciumdióda
Kondenzátorok
Szintén a polaritásra kell figyelni (ahol van). Egyes gyártók a "+", mások a "-" kivezetést
jelölik meg!
C1 470 uF elkó
C2 4,7 uF elkó
C3 47 uF elkó
IC-foglalatok
A beültetésnél az 1-es láb felé eső bemetszésre vagy egyéb jelre kell figyelni. 
2 db 14 lábú foglalat
Tranzisztorok
Pozícióra figyelni - a panelon a szita (beültetési) rajzon látható a ház lecsapott oldala.
Ha a lábakat alulról nézzük,  a  kiosztás a 19. oldalon látható. A lábak ne
kereszteződjenek, beültetési magasság 5 mm. Rövid ideig forrassza.
T1 = BC 337-, 338-16, -25 v. -40
T2 = BC 547, 548, 549 A, B v. C.
Trimmer potméter
P1 = 10k 
P2 = 10k 
Relé
Gépkocsi nyák relé; kicsit hosszabb forrasztást igényel
Szorítós kapocs
2x2 pólus, RM 5
LED
A  csapott rész ill. rövidebb láb jelzi a diódánál  (LED) a katódot (fény felé tartva, a
nagyobbik elektród, a rajzon vastag csík mutatja).  Az  egyik láb beforrasztása után
igazítsa meg, utána forrassza a másikat. Ha a dióda polaritást valamiért  nem  tudja
megállapítani, az eredeti útmutató 21. oldalán levő kapcsolással kísérletezhet. Ha  a
dióda + (anód) esik az elem + kapcsa felé, akkor világít.
LED1: piros, átm.3mm (töltés)
LED2: zöld, átm.3mm (akku tele)
Integrált áramkör
Figyelem! Érzékeny a helytelen  polaritásra! Az 1-es láb bemetszéssel v. ponttal van
jelölve.  A C-MOS IC (IC2) különösen érzékeny a statikus feltöltődésre. Ezért csak a
toknál fogja meg, ne a lábánál, amikor a foglalatba helyezi.
IC1=TCA 965 A=B ablakkomparátor
IC2=CD4011, HCF 4011, vagy MC14011, 4x2bem. NAND kapu
Megépítés 2. rész: Üzembehelyezés
Az áramkört szűrt egyenfeszültségű tápegységről kell táplálni, amely a szükséges
áramot is biztosítani tudja. (Hálózati tápegység, autó akkutöltő). Modellvasút trafó nem
használható.
A beállításhoz szabályozható tápegység szükséges.
Állítson be a tápegységen 14 V-ot, tegyen az  áramköre "plus akku" és "minus akku"
pontjai közé pontos (digitális) voltmérőt, és kösse össze a tápegységet a plus-minus
pontokkal.
Ügyeljen a polaritásra, mert az áramkör tönkremehet!
Állítsa a feszültséget pontosan . 13,8V-ra (2,3Vxcellaszám).
Mérje meg a feszültséget IC1 8-as lábán (kb 4,4V). P2-vel állítsa be a mért értéket a
TCA 965 6-os lábán. 
Állítsa a tápegységet most =12,5V-ra. Ismét mérje meg IC1 8-as lábán a feszültséget
(4V). P1-gyel állítsa be a mért értéket a 7-es lábon (töltés üzemmód).
Ha most >= 13,8V-ra állítja a tápegységet, a zöld LED-nek világítani kell (akku töltve).
Ha 12,5V alá megy, a relé meg kell húzzon, és a piros LED-nek kell világítani, jelezve,
hogy az akku töltődik.
Tanács az üzemeltetéshez
Az áramkörben nincsen töltőáram korlátozás, mivel egy  töltőről üzemel, amely
tartalmaz áramkorlátozást. 
Beépíteni legjobb a töltőkészülékbe, vagy külön házba, amelyet a töltő és az akku közé
lehet iktatni. 
Először az akkut, majd a töltőt csatlakoztassuk. 
Általános tudnivalók az ólomakkuk töltéséről
Ügyeljen a töltő és az akku polaritására.
A mélykisülés elkerülésére megfelelő időben töltsön. 
Normál töltésnél az áram max. a névleges kapacitás 10%-a legyen, vagyis pl. 4,5 Ah
akkunál max. 0,45A. 
Gyorstöltésnél ne lépje túl a névleges kapacitás 30%-át, a hosszabb akkuélettartam
érdekében. 
Az ólomakkuknál biztosítani kell a szellőzést. Nyissa ki a celladugókat, és ellenőrizze a
sav állását töltés előtt. 
Nyílt láng, szikra az akku közelében robbanásveszélyt okozhat. 


További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról