[Epitesz-barkacs] 16centis 500W-os

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 17., Cs, 12:02:55 CEST

Szia Balázs!

> Ha már fal... miért csak 2 cm hőszigetelés van a hűtőn és a bojleren?

Ezen már én is filóztam, ki kéne számolgatni.
Mégpedig azt, hogy ha a bojlert naponta kiürítik, akkor mennyi hő kell
bele összesen (a veszteségekkel együtt), és ebből mennyi a hasznos. Ha a
veszteség csak mondjuk 5%, és ezt lehetne dupla hőszigeteléssel
megfelezni, nem biztos, hogy olyan nagy durranás lenne.

Ott van jelentősége, ahol nem valami sok vizet használnak el.

Kis durva számolás:
Ha a bojler 120 literes, és 50 fokot melegítenek a vizen, akkor egy töltet
energiatartalma 25MJ.

Ha a bojler szigetelés középátmérője kb 50 centi, a magassága meg legyen 1
méter (franc tudja, pont melyik mennyi), a hőszigetelés meg poliuretán
hab, és 2 centi, akkor
A=2m2 (kb),
Hővezetés=0,03 W/mK * 2 m2 / 0,02 m2 = 3W/fok, szorozva kb 50 fokkal, az
150W... hú, ez elég szar!
24 óra alatt, vagyis 86400s alatt ez 13MJ.

Nna megyek, és körbecsomagolom a bojlert 5 centi hungarocellel! Amúgy is
terveztem, de most megerősödött bennem az elhatározás. Sőt, lehet, hogy
inkább 10 centi lesz az. :-) Hogy eddig miért nem számoltam ki! Havi
4700Ft kúszik el a hőszigetelésen. Főleg, hogy ez a bojler kint van.

Ha bent van, akkor télen a hő hozzájárul a fűtéshez, de nyáron nem
hasznos. Bent viszont nemigen van lehetőség így hőszigetelni.

A hűtőgépeknél is hasonló lehet a szitu, csak ott kisebb a hőlépcső,
viszont nagyobb a felület talán. A hűtőgépnél el lehet mondani, hogy ott
szinte az egész teljesítmény arra megy el, hogy bentről kiszivattyúzza azt
a hőt, ami a hőszigeteléseken beáramlik. Szerintem a nyitogatás nem nagy
veszteség. A levegő hőkapaca nagyon kicsi, annak a kicserélődésével nem
jár sok hő, max a páratartalmának a lecsapatásával, de talán az se vészes.

A hűtőt szarabb hőszigetelni, mert az ajtónál ronda lenne, hátul meg, ahol
a jó meleg részek vannak, ott elég komoly átalakítást igényelne, hogy
elférjen a plusz hőszigetelés. Az oldalán talán könnyebb megcsinálni, meg
a tetején (beépítés). Esetleg lehet trükközni azzal, hogy a hűtendő rész
zárt légcsatornán kintről kap levegőt, főleg télen. Csak kérdés, hogy ezt
nem veszi-e zokon a cucc. Vagy ha az egész hűtő kint van, esetleg csak az
ajtaja nyílik befelé. :-) De asszem ezt is zokon veszi.