[Epitesz-barkacs] 230Volt +...% és -...% ?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 19., Szo, 19:07:50 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Azért ez ennyire nem egyszerű, mert ezeken a távolságokon már a jelek
> futási ideje is érdekes. Arról nem is beszélve, hogy akkor is

A fénysebesség ugye 300ezer km/s, szóval néhány ezer km-en belül már nem
annyira gázos a dolog!

> Érzésem szerint ezt a problémát jótékonyan kezeli a hosszú hálózatok
> impedanciája.

Az én érzésem szerint meg ez egy külön szakma. Van (vagy volt) is ilyen
szakirány anno a BME-n, úgy hívták, hogy villamosművek ágazat. Már akkor
is (70-es évek) bitang matematikája volt. Mára már nyilván durván
kiegészült számtech megoldásokkal.

Van itt a közelben 2 távvezeték, amik közül a nagyobbik, a 220kV-os néha
fura hangokat ad. Mint a varjú károgása vagy ilyesmi. Majdnem biztos
vagyok benne, hogy ez szabályozási lengés. Valami régi szar rendszer
lóghat rajta, és ilyen szarul szabályozza, hogy ez a hang jön ki a lengő
áram hatására.

> A generátorok végén, ugyanazon a tengelyen külön gerjesztőgépek
> vannak. Valószínűleg azokkal tudnak beavatkozni.

Igen. Azért ez sem ilyen egyszerű, mert ha van egy fix hálózat (vegyük a
teljesítményét végtelennek), és erre dolgozik egy véges (tehát kicsi)
generátor, ami rá van kötve erre a hálózatra, persze trafókon át, akkor a
gerjesztés változtatásával nem a teljesítmény fog változni, hanem a meddő.
Ha túlgerjesztik, akkor meddőt termel, olyan, mintha kondi lenne, ha alul,
akkor meddőg fogyaszt, olyan, mintha induktivitás lenne. Eközben a
teljesítmény kizárólag attól függ, hogy mit küldenek bele a tengelyen.

> Kiváncsi lennék rá, hogy választották meg a generátorok
> kapocsfeszültségét, ami 15,7 kV.

Én is, bár szerintem ez egy teljesen konstrukciós kérdés. Szigetelés,
hűtés... még ne legyenek az áramok kezelhetetlenek.... Ez is egy szakma
külön, a villamosgépeseké. Én spec ezen végeztem, de ez nem jelenti azt,
hogy tudnék egy ilyen generátort méretezni. :-) A konkrét tudást a
gyártóműnél lehet sok-sok év alatt megszerezni.