[Epitesz-barkacs] 110Volt vs 220V és a 30Volt

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 20., V, 07:54:22 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> a 143.oldalon  a II. táblázat mutatja, hogy  a lumen/Watt
> mennyivel jobb a 110 Volton, mint 220Volton
> természetesen 55Voltnál még jobb !!!

Ez csak az 1928-as technikai szinvonal mellett érvényes. Valszleg akkor
még nem tudtak kettős spirált (asszem így nevezték) csinálni a
wolframszálból.

Az alacsonyabb feszű hálózat rengeteg többlet drót beépítését követeli
meg. Szerintem az életvédelmi szempontok a korlát, amúgy felfelé kellene
menni. Ha az ember 1000V érintésével reagálna úgy, mint most a 230-éra,
akkor azt kéne használni.

Ja, van még egy szempont, ami elég lényeges: a kapcsoló képes legyen
ívoltókamra nélkül megszakítani áramot. Emiatt mégse lenne jó az 1000V.
:-) Van egy érdekes jelenség kis áramoknál. Nem emléxem a pontos számra,
de valami háromszázvalahány V körüli érték esetén akármilyen kis rés van
az érintkező két pogácsája között, akkor se fog átütni. Sőt, a méret
csökkenésével egészen az összeérésig nő az átütési fesz. (Nem tudnak a
töltések felgyorsulni, nincs rá útjuk, nem tud létrejönni ütközési
ionizáció.)

Szóval mára már szerintem Európa van jobb döntési helyzetben, a 230V
körüli fázisfesz a célszerűbb. Kisebb a mágnestere is a fogyasztók
vezetékeinek, kisebbek a veszteségek akkor is, ha ez a fesz van az utcán
vezetgetve. A 110V-os módinál középfeszt vezetgetnek, és egyes helyeken
minden házhoz van egy középfesz traffancs az oszlopon. Az azért nem valami
költségkímélő megoldás! Előnye: sokkal nehezebb az áramlopás. :-) Mármint
az a fajtája, hogy felmásznak az oszlopra, és rákötnek a hálózatra.
Középfeszen ez életveszélyes, másrészt akkor is kell a trafó. Ha nincs
trafó, akkor nem tudja használni.