[Epitesz-barkacs] eph meg foldeles meg delej

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 29., K, 12:18:55 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> 1m-nél mélyebben van vízszintesen 8m horganyzott cső (vízóra-kerti csap
> között)
> azt megfelelőnek érezte egy szerszám, ami földeléshiányra érzékeny volt

Megfelelő is. Szóval akár erre is köthetsz, de! (Megint az az átkozott de,
és most nem igaz, hogy nincs de. :-) )

Annyiban nem az igazi, hogy ha beüt a ménkű (villám), annak az árama ezen
akar lerongyolni, és ha valaki akkor fogja a csapot, az nem biztos, hogy
jól érzi magát. Jobb lenne, ha a külön szondán menne le a villámáram, és a
horganyzott cső csak valami töredékfeszt szedne össze a földből.

Úgy képzeld el, hogy a szonda vagy a vízcső nem egy nagy fémtesthez
csatlakozik, hanem egy aránylag nagyobb ellenállású közeg veszi körül.
Maga a globális anyaföld már tekinthető úgy, mint egy nagy fémtest, de
ezek a szerkezetek, szonda, vízcső, betonvas... nem igazán jó kötéssel
vannak ehhez a virtuális nagy fémtömbhöz kötve. Ezért a rajtuk lefolyó
nagy áramok jelentős feszültség-különbségeket tudnak generálni az anyaföld
és köztük. Tehát pl ha egy szondán megy le a villámáram, akkor őközte, és
egy távolabbi szonda között akár kV-os fesz is létrejöhet. Ha ez a szonda
a vízvezetéked, akkor ő kapja a nagy löketet, de míg a szondát rohadtul
nem szokás fogdosni, főleg nem esőben kint ugye (ki az a barom....), addig
a vízcsapokat meg igen. Szóval ezért nem olyan kóser dolog a vízcsövet
használni földelésnek.

Tudni kell, hogy a földelők nem olyan jók, hogy rajtuk akár testzárlati
áramok hatására kismegszakítók nagy biztonsággal leoldjanak, biztik
kiolvadjanak kellő idő alatt. Ezért van nullázás, mert a trafó már elég
erős hozzá, hogy a fázis-nulla zárlatra elég áramot generáljon. A földelők
potenciál meghatározó szerkezetek. A hálózati nulla potenciáljával hozzák
össze a környezetük potenciálját, ez a lényeg.

A firelé ennél érzékenyebb. Ezért, ha van pl egy betonkeverő, aminek
leszakadt a védővezetője, mert áttolták rajta a betonnal teli vakerekű
talicskát, és még testzárlatos is lesz, de a vastalpával a földön áll, jó
eséllyel ezen a vastalpon keresztül is keletkezik akkora hibaáram, ami
leveri a firelét. (Tehát olyan áram, ami a fázisból nem a nullán megy
vissza, hanem ezen a vastalpon a föld felé.) Szóval a tiszta gumikerekű
betonkeverő nem az igazi - és akkor finom voltam. :-)