[Epitesz-barkacs] eph meg foldeles meg delej

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Sze. 29., K, 16:33:27 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Engem mindig gondolkodoba ejt ennek az ertelmezese. A kad, a
> zuhanytalca, a vizcso halozat muanyag. Az otretegu csovek fem
> fittingjeit ugy gyartjak, hogy a belso alu reteget elszigetelje a
> fitting rez testetol. Akkor mit hova kossek?

Azt kell elérni, hogy ha berongyol a villám távolabbról, vezetéken, vagy
másfajta túlfesz tüske, akkor semmiféle jelenlévő több, megérinthető fém
holmi között lehetőleg ne legyen még rövid időre se jelentős
feszkülönbség.

Hogy lehet ezt biztosítani? Főleg akkor, amikor a zuhanytálca meg kád
alakú holmiknak, ha fémből vannak, elég sok közük van az anyaföldhöz? Hát
úgy, hogy ezeket összekötjük.

Ebből a szempontból teljesen irreleváns, hogy a cső műanyag vagy nem. A
zuhanytálcához amúgy is inkább műanyag szerelvények mennek. A
víz-szerelvényeknek a falhoz van közük. Na most, hogy a fal mennyire
vezet, azt rohadtul nem lehet tudni, főleg nem érintésvédelmileg bármire
számítani. A préselt csövek, amikről szó van, elektromosan nem tekinthetők
szigetelőknek. De vezetőknek sem!

Nos, hogy ebben a szituban ezt hogy kéne megoldani megnyugtatóan, arról
fogalmam sincs. Tehát, hogy kéne-e a különféle csapokhoz vezetgetni a
zöldsárgákat vagy nem, ezt nem tudom. Főleg azt nem, hogy ha mégis, akkor
hogy kéne rájuk kötni. Ha sehogy, az idők zömében biztos nincs baj, de a
falhoz való halvány elektromos közük miatt lehet, hogy ha a mosógépbe jön
be a ménkű, és egyúttal valaki fogja a csapot, lehet, hogy kap
valamekkorát a ménkűből, míg ha össze van kötve, akkor semmit.

Utólag ez biztos már nem oldható meg szépen, az építés során se tudom,
hogy célszerű megoldani. Valszleg nem is lehet kapni olyan szerelvényeket,
amikre csak egy csavar, saru a zöldsárgára, és rá lehet kötni bevakolás
előtt, enélkül pedig valszleg gányolás lesz. Pl bilincs alá szorított
kanóc. Szóval nincs ötletem.

Felmerült, hogy a víz is vezet. Hát az nudli. Az itteni csapvíznek 0,5
S/cm a vezetőképessége, azaz kb 2 ohm*cm a fajlagos ellenállása. Tehát, ha
van egy 16-os műanyag cső, ami kb 2 cm2, és legyen ez 5 méter hosszú, az
ebben lévő víz ellenállása kb 500 ohm. Nem tekinthető vezetéknek. Arra
persze elég lehet, hogy ha ezen keresztül kap egy tüskét az, aki fogja a
csapot, akkor fogalma legyen, hogy néz ki egy 2kV-os 20us-os tüske 500
ohmon keresztül. :-) (Pl a földdel kapcsolatban lévő, sehova be nem kötött
zuhanytálcában állva, és a cső másik vége pl a bojlernél rajta van a
védővezető hálózatán.)