[Epitesz-barkacs] oszloprol jovo sodrony

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Aug. 4., Sze, 11:01:40 CEST

Hofferek Attila wrote:

> A sodrony maga a nullavezető is. A tetőtartó előtt bandázsolják rá a
> második vezetéket, ami bebukik a fázis mellett a csőbe.

Pontosan így van - nálam.

Sőt, mintha az utcai vezetékek is így lennének. Ezt nehéz most megnézni, de
régen asszem lefotóztam erős nagyítással, hogy meg tudjam számolni, hány kanóc
is megy ott.

Most is megcsináltam, és úgy látom, hogy a sodrony körül van 3 vastagabb és egy
vékonyabb kanóc. A vékonyabb a közvilágításé kell legyen, szóval a nulla itt is
a sodrony.

Ez amúgy villámvédelmileg is célszerű. Ha a vezetékbe belevág a villám, akkor a
sodronyt találja meg elsőre, mert hogy az a csupasz, és bár a pvc nem jelent
neki akadályt, de ha már oda eljut, akkor az tutira fázis-föld zárlat lesz, nem
tud tehát külön belecsapni valamelyik fázisba. Így a házak villámvédelme sokkal
egyszerűbb. Ha a sodrony rendesen le van földelve, az valószínűtlen, hogy a
fázis-nulla közé különösen magas feszkó kerüljön. Vagyis akár varisztorokkal is
meg lehet védeni a kütyüket a túlfesztől, mármint azokat, amik csak a
konnektorhoz csatlakoznak rövid kanócokkal, és távol vannak a lakótér
földpotenciálú felületeitől.