[Epitesz-barkacs] oszloprol jovo sodrony

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Aug. 5., Cs, 09:31:24 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> régebbi  villanymozdonyok némelyikében, meg színházvilágításban volt a
> vizes előtétellenállásnál, hogy a lemezkék vízbesüllyesztése alapján
> más-más ellenállásérték jött ki.

Az másra való volt, ahogy a bucsuban (csupa rövid u-val) a körhintát is így
működtették. Ehhez csúszógyűrűs aszinkron motor dukál. Ez ugyanolyan aszinkron
motor, mint a többi, csak nem eleve rövidrezárt a forgórésze, hanem tekercselt,
és 3 db csúszógyűrűre ki van vezetve, mert hogy ez is háromfázisú. Ezt a három
csúszógyűrűt hidalták át ezzel a vizes ellenállással, felpörgés után pedig
teljesen rövidrezárták.

> akkor pl a villanysütő fokozatai előtétellenállás gyanánt
> megfelelnének?
>
> pl. 230V / 10ohm = 23A  ->  230V x 23A = kb 5kW

Persze, csak ágyúval verébre. Nálam pl a 4 ohm úgy van, hogy fogtam egy 1mm-es
vagy az alatti (már nem emléxem) kanthal huzalt, csináltam belőle egy kb
kisujjnyi vastagságú rugót, szemet hajlítottam a végeire, huzalt kötöttem rá, az
egész ment bele egy picit vastagabb falú 1 literes műanyag flakonba (ezek éppen
a szögletes sósavas flakonok voltak eredetileg), abba meg víz. Ebből kell 3 db.

A teljesítmény hiába nagy, a működési idő rövid, a víz sosem melegszik fel. A
huzal meg a víz miatt nem melegszik fel. Két mágneskapcsoló, egy kicsi meg egy
nagyobb kell még, és egy időrelé, ami fixen van belőve max 1-2 másodpercre. A
felhasználástól függ. Ha nagy trafót kell tudni bekapcsolni, tizedmásodperc
körüli idő is elég, ha motort kell felpörgetni, annak a tulajdonságaitól függ,
hogy mennyi kell. Nálam 1 másodperc alatti az idő, mert a legvadabb egy
darabológép, aminek a felpörgéséhez ennyi is elég. Ezzel eddig a legnagyobb
trafó, amit bekapcsoltam a 3x25A-re, 200kVA-es volt.