[Epitesz-barkacs] "ohm m" Re: foldeloszonda

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Aug. 16., H, 19:46:32 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> fél collos horganyzott vascső átmérő 22,
>
> kerület  d x pi x 150cm-es darab
>
> 2,2 * 3,14 * 150 =   1036,2 cm2
>
> nedves homoknál  "40 ohm m" -t írnak,  valahogy a  cm2 helyett
> inkább a szonda hossza lenne a mérvadó?

A teljes felület számít.

A 40 ohm*m azt jelenti, hogy ha fogsz egy 1m-es kockát a talajból, akkor annak
két átellenes lapja között lesz 40 ohm ellenállás. Tehát az ohm*m az fajlagos
ellenállás.

Úgy is leírható, hogy ohm*m2/m, vagy a gyakori használatban, amikor drótdarab
ellenállását számoljuk, ohm*mm2/m.

R=ro*hossz/keresztmetszet, mértékegységben meg (pl rézre és egy 5méteres
2,5mm2-es darabra):
0,017ohm*mm2/m * 5m / 2,5mm2 = 0,034 ohm.

A levert cső bonyolultabb eset. (Síkproblémának kezelve az egységnyhi hosszú
csőnél
R=ro/2pi*ln(D/d), ahol ro a talaj fajlagos ellenállása, D egy nagy átmérő,
mondjuk méteres, d meg a csőátmérő, ha jól okoskodtam, de csak végtelen hosszú
csőnél lehet nagy D-ket írni.

(A félgömböt most nincs kedvem levezetni. :-) )

Mindenesetre a 40mm átmérőjű cső kb 25 ohm lehet méterenként a 40 ohm*m-es
talajban.