[Epitesz-barkacs] Fűtés pufferrel

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Dec. 24., P, 15:22:40 CET

Lord Hamilton wrote:

> Lassan egy éve, hogy ötletet kértem itt a listán is, hogy hogyan
> kössem be a kazánomat puffer tartállyal, de elektromos szelepek
> nélkül. (úgy mindenki meg tudja oldani) Természetesen máshol is,

Szóval aszondod, hogy szelep egy szál se legyen, csak hőfokérzékelők és
szivattyúk.

Végülis így is lehet. Kicsit hosszú a leírás, ami kövekezik.

Először is jó lenne egy dolgot világosan látni.
Ha jól értem, a söntág azért van, hogy ha a kazán vagy a tartály felől túl forró
víz jön, akkor még ne kelljen a radiátoroknak is ilyen forróaknak lenniük. Ez az
esbe szelep ezt a célt szolgálná.

Ennek - szerintem - úgy kéne működnie, hogy a radiátorköben kellene lennie egy
szivattyúnak feltétlenül, mert csak így valósulhat meg, hogy a szelep már kezdi
lezárni a forrás felől a forróvizet, akkor a söntágon belekeveredhet a
visszatérő az elmenőbe.

Ha az esbe 60 fokon kezd nyitni, akkor ezt a felső, elmenő ágba kéne rakni,
nemde?
Amíg csak langyos a fűtővíz, addig teljesen átengedi a kazán/tartály felől
menőt, és lezárja a söntágat.
Fűteni kell, mert a szobatermosztát ilyen parancsot ad. Erre elindulna a
radiátorköri szivattyú. A tartály is az esbe szelep előtt csatlakozik ide.
Ezért, ha azt akarjuk, hogy a kazán felől jöjjön a nafta, akkor a kazánkörben
lévő szivattyút is el kell indítani. Ha ez a két szivattyú egymással sorbakötve
működik ebben a szituban, akkor szelep nélkül sincs oka a tartály felől víznek
áramolnia, hiszen amennyit a fűtéskör kér, azt innen meg is kapja.

Telik-múlik az idő, felmelegszik a víz 60 fok fölé, erre elkezdi az esbe
kinyitni a söntágat a radiátorkör felé. Innentől már a tartály felé menő ágban
visszáram akarna létrejönni, de ott van a visszacsapószelep. A kazán felől
kevesebb víz jut be, mint amennyi az elmenőben áramlik, mert itt hozzáadódik a
söntág vízárama is. Akkor is 60 fokos lesz a fűtési kör vize, ha a kazánból már
95 fokos víz akarna jönni.

Szóval ez a része így szerintem tiszta lenne.
_____
Vegyük a tartály dolgait.

Ha a kazán kimenőcsövén van egy hőfokérzékelő (legyen 90 fokos), akkor ennél a
hőfoknál ez elindítja pluszban a másik szivattyút, ami a kazánból a tartály felé
nyomatja a vizet. Nem biztos, de nagyon valószínű, hogy az esbe szelep arról is
gondoskodik, hogy ezalatt a tartályból nem nagyon tud majd felül víz áramolni a
fűtési kör felé, mert ami a tartályba be van nyomva, az alul ki is kell jöjjön,
az esbe meg nem fog többletet engedni fent, tehát lent se tud többlet
visszajönni a visszatérő ágon.

Ez lehet, hogy kissé szakaszos üzemet eredményez, mert (az esbe szelepen kívül)
semmi sem analóg, hanem vagy megy, vagy nem megy. Tehát ha a tartály felé menő
szivattyú elindul, akkor a tartályból lehet, hogy hideg víz jön alul a kazán
felé, ami összekeveredik a fűtési kör visszatérőjével, legyen az mittudomén
40-50 fok, így a kazán kimenő hőfoka lecsökken. Ha annyira lecsökken, hogy az
ide rakott érzékelő hőfoka (90 fok) alá megy, akkor az ki fogja kapcsolni a
kazántól a tartály felé menő szivattyút.

Ez így egész jó, mert a tartályban alapvetően forró víz fog összegyűlni, mint
egy nagy bojlerben. Ha ügyesen van a meleg bevezetés megoldva, nem fog
keveredni, kialakul egy elég éles határ a meleg-hideg víztömb között, és ahogy
töltődik a tartály, úgy ez a határ lefelé mozog.

Szerintem a tartályba bemenő cső, meg a felső elmenő ugyanazon a csonkon lehet,
nem kell kettő. Sőt, lehet legfölül is, csak a tartályba bele kell szerkeszteni
a cső szájához egy vizszintesen álló lemezt, ami szétteríti fent a vizet. Ha
szép kerek a tartály teteje, akkor a légtelenítés is automatikusan megoldódik
ugye, mert a légtelenítő csöve is ide csatlakozhat akár, ha ez lenne a
legmagasabb pont. Ha meg nem, akkor arrébb is lehet, a lényeg, hogy ott legyen
egy bővület, amiben lelassul a vízáram, ezért a buborékoknak a bővület tetejére
sikerül jutniuk, nem viszi tovább az áramlás.
______

Elérte a szobahőfok a kívánt értéket, ekkor kikapcsol a fűtési kör, ezzel együtt
a kazántól a fűtés felé menő szivattyú is. A másik szivattyú, ami a tartály felé
megy, továbbra is a 90 fokos hőfokérzékelő által vezérelt, de ha van a kazánban
tűz, akkor a hőfok el fogja érni a kazán kimenetén azt a hőfokot, ami miatt ez,
ha nem is folyamatosan, de szakaszosan el-elindul, és tölti a tartályt forró
vízzel.

Úgy kell tüzelni, hogy a tartály ne tudjon teljes egészében ilyen forró lenni,
vagy legalábbis felforrni, mert onnantól már sehova nem tud a hő menni. Bent
elég meleg van, a tartály is tökforró, akkor már nem szabad, hogy égjen a tűz.
Ha mégis ez történik, akkor, ha kell a fűtés, ha nem, a fűtési szivattyút, meg
az arra felé menő kazánszivattyút muszáj elindítani, max ablakot kell nyitni. Ez
lehetne mondjuk 95 foknál. Ez az érzékelő szintén a kazán kimenő csövén van, és
felülírja a szobatermosztátot, annak a kontaktusával lehet párhuzamosan kötve.
_______

Végül az már egyszerű eset, amikor nincs tűz, de lehült a szoba, ekkor kell
elinduljon a szobatermosztát parancsára a tartály felől az esbe szelep bemenő
oldala felé a forróvíz. Ekkor a szobatermosztát nem szabad, hogy a kazán felől
jövő ág szivattyúját bekapcsolja, hanem a felső, tartályszivattyút kell a
fűtésikör szivattyújával együtt kapcsolnia. Az átváltáshoz a kazán kimenő
hőfokát kell megintcsak figyelni, pl ha itt a hőfok lemegy alacsonyra, mert
kihült a kazán, akkor legyen így kapcsolva.
_____

Hazaérés, és még van forróvíz a tartályban, de hideg a kazán:
Befűtesz, de be is kapcsolod a rendszert. Ekkor ugye hideg a kazán kimenete még.
De a tartályból az előző pont miatt azonnal lesz fűtés mindaddig, amíg a tartály
kimenő hőfoka el nem éri a megfeleő érzékelő 60 fokos értéket. Ekkor átkapcsol a
cucc úgy, hogy leállítja a tartályszivattyút, és elindítja egyidejűleg a
kazántól a radiátorok felé menő szivattyút. Ettől az esbe szelep teljesen le
fogja zárni a söntágat, és csak akkor kezd nyitni afelé, ha már a kazánból
melegebb víz jön. Heves fűtés esetén a kazánhőfok gyorsan felmehet mondjuk 90
fokra, ettől elindulhat a tartály felé menő szivattyú is, és elkezdődik a
tartály hőjének a visszatöltése is a fűtéssel egyidejűleg. Tehát innentől goto
eleje. :-)

Összefoglalva a rajzodhoz képesti eltérést: az esbe szelep felülre kerül, és
bekerül még egy szivattyú a radiátorkörbe. Kell a szobatermosztát, 3 érzékelő a
kazán kimenőcsövéhez. A kazán kimenőcsövén 3 érzékelő van, azok 60, 90 és 95
fokon kapcsolnának ugye. A 60 fokon kapcsoló választja ki, hogy a fűtésköri
szivattyúval a kazánból jövő szivattyú müködjön-e egyszerre (60 fok felett),
vagy a tartály felől jövő (60 fok alatt). A 90 fokos érzékelő indítaná el a
tartály felé menő szivattyút, a 95 fokos meg felülírná a szobatermosztátot, és
elkezdene fűteni a rendszer akkor is, ha a szobatermosztát szerint nem kéne.