[Epitesz-barkacs] kamu-back

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Feb. 2., K, 13:53:18 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Mennyi víz lehet abban a kazánban? A szivattyú + tartály + szerelési
> anyagok árán lehet, hogy sokáig elengedheted a csatornába.

Másik lehetőség:

Az égvilágon semmit nem kell csinálni, csak jól hőszigetelni a kazánt, és
gondoskodni róla, hogy ha leégett az anyag benne, akkor a füstkijárat le
legyen istenbizony zárva, esetleg az ajtaja táján is oda lehet tolni egy
hőszigetelő tömböt.

Részletesen:

Ha úgyis hőszigetelni kell az egész hóbelevancot, mert ha jól sejtem, ez
lenne a kinti kazán, akkor víz sosem fog befagyni. Alkalmas kialakítás
esetén szivattyújáratás nélkül is létrejön annyi cirkuláció, ami ehhez
kell.

Egy kis idegesítő számítás. :-) (már nem az eredménye miatt idegesítő,
hanem maga a tény, hogy számítás...):
Legyen a kazán felülete némi túlzás bedobásával 3m2.
Legyen rajta 15 centi kőzetgyapot, ami kívülről vízhatlanná van téve.
Használaton kívül legyen biztosítva, hogy az égési tér le van tök zárva.

Nemtom, mennyi a kőzetgyapot lambdája, legyen 0,04, nagyot nem tévedek.
Ez 0,04*3/0,15=1,2W/K hővezetés, azaz R=1/1,2=0,83K/W.
Ha a kazánban csak 50 liter víz van (0,4 dm vastag, 4x4dm körbe, 8dm
magas), a többitől eltekintünk, ezzel is a biztonság iránykába tévedünk).

A kazán melegedési időállandója, ha csak a víznek van hőkapaca:
RC=0,83*4200*50=174ezer másodperc, szóval két nap. Emiatt lehet a napi
átlaghőmérséklettel számolni.

Engedjük meg, hogy 5 liter víz megfagyhasson a kazánban. Mennyi hő elvonás
kell ehhez?
5*336=1680kJ, ha eleve nulla fokos már a víz.

Ha a napi középhőmérséklet -10 fok, akkor a fenti, 5 liter
megfagyasztásához szükséges hő
1,68e6 J / 1,2W/K / 10K = 140ezer sec alatt távozik a kazánból. Szóval két
begyújtás között tutira nem fagy meg 5 liter víz sem, mert eleve nem nulla
vízhőfokról indultunk.

Na de ez az állapot létre se jön!

Ha eléri a nullát a vízhőfok bármiért, de a csőben tud picit áramolni a
víz:
A kazán felületén távozó hőteljesítmény 12W.
Ehhez bentről kóvályogjon 10 fokkal melegebb víz a kazán felé (biztos,
hogy bent melegebb van, ha ott emberek tartozkodnak).
Ennek a szükséges térfogatárama:
12W/4200J/literK/10K=2,9e-4liter/s=0,29cm3/s.
Na ez olyan kicsi, hogy kizártnak tartom, hogy egy akár fél collos, össz
4-6 méter csövön magától ne jönne létre ennek a többszöröse anélkül, hogy
a szivattyú meg legyen indítva.

Szóval én hagynék mindenféle furmányt, víztelenítést, tartályosdit a
fenébe, jó lesz az úgy, ahogy van, csak jó legyen a hőszigetelés.

Vmi olyasmit kéne tenni csak, hogy ha már leégett a cucc, akkor az
ajtónyílásba, ami szépen, szabályosan van kialakítva, egy befelé szűkülő
hőszigetelő részbe illeszkedő tömböt kell rakni, ez lezárja ott a kazánt
hőileg, a tetején meg lehet, hogy valami egyszerű módon elemelhető
kéménycső kell, amire szintén lehetne rakni egy kőzetgyapot tömböcskét,
ami kupakszerűen van kialakítva. Ha akar onnan valami távozni, az még tud
körbe a réseken, de hő nemigen.

Ki kell kísérletezni, lehet, hogy nem kell ilyesmivel vacakolni. Pl ha jár
a szivattyú, onnan lehet észrevenni, hogy ezeket a műveleteket meg kell
csinálni, hogy a kazánból túl hideg víz kezd jönni. Pl izzad a cső bent.
Könnyen lehet, hogy ilyen nem is állna elő sosem, de ha igen, ezzel a két
utólag odabiggyesztett hőszigeteléssel ez a jelenség tutira eltűnik.