[Epitesz-barkacs] kamu-back

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Feb. 2., K, 19:45:16 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> úgy látszik, nehezen esett le a tantusz:

Nem baj, még pár levélváltás, és vilcsó lesz minden - remélem.

> szóval  mondjuk 10 órán keresztül a kazánból  60 / 40 -el mennének a
> radiátorok, bent van mondjuk 22celsius
> aztán 1óra alatt a radiátorban már csak 20celsiusos víz megy, majd
> tovább csökken

Ez volna a normál folyamat, ha bent megszűnik mindenféle hőforrás. Megy ki
a hő a falakon-ablakokon át, és ez - ha kint jó hideg van - több kW is
lehet, amilyen "iramban" megy ki a hő.

> ha a fal belső oldala 10celsiusra is lemenne,(lemenne annyira?) és a
> radiátor +6 -ra lemenne, mennyi lenne a szoba levegőhőmérséklete?

Nem sok oka van a radiátoroknak lényegesen hidegebbeknek lenniük, mint a
levegő. Ha a falak hőmérséklete 10-re megy le, és nincs bent semmi fűtés,
akkor a léghőmérséklet elég hamar szintén 10 fok lesz. A berendezési
tárgyaknak kell ehhez szintén kb idáig lehülniük.

Amiről én regéltem, hogy van egy jól (nem irreálisan) hőszigetelt kazán
közel a házhoz (nem kell hosszú cső), amiben nincs fűtés, akkor ebbe az
irányba tizenwattos teljesítmény megy el. Ez a fent emlegetett esetleg
több kW-os hővesztéshez képest jelentéktelen. Néhány ezrelék.

Ezért aztán semmi okuk a radiátoroknak se úgy lehűlni, hogy a szobát
észrevehetően hűtse. Nem is biztos, hogy ha van egy hőmérő a radiátorok
táján, akkor könnyű lenne kimérni, hogy a radiátor mennyivel hidegebb,
mint mellette a levegő. Ha lineáris a felületi hőáramsűrűség és a
hőfokkülönbség viszonya (első közelítésben vegyük annak), akkor fokonként
és m2-enként 10W távozik. Tehát, ha van a vízre kötve 3 radiátor, összesen
10m2 felülettel (csak mondtam valami nem vadat), akkor 10W kimenő
teljesítmény a radiátorok felületét 0,1 fokkal teszi hidegebbé, mint a
levegő hőmérséklete. Eközben a falak számottevően hidegebbek. :-) Hiszen
arrafelé (mondjuk 150m2 falfelületen át) távozik pl 3kW, tehát 20W/m2 van
átlagosan, amihez a levegőnél 2 fokkal hidegebb tartozik kb.
Még egy elég jól hőszigetelt háznál is van 30 fok hőmérséklet-különbségnél
olyan 5..9W/m2, amihez nem 0,1, hanem kb 0,5...0,9 fokkal hidegebb belső
falfelület tartozik, mint a léghőmérséklet.