[Epitesz-barkacs] keszonkamra

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Feb. 9., K, 12:38:20 CET

szepygab at gmail.com wrote:
> [...]

Nem, mert nem az egész térben van a tiszta oxigén, hanem csak
légzőmaszkokon át kapják. Gondolom pont a tűzveszély volt az egyik
szempont, hogy ezt a megoldást választották, a másik meg, hogy egy ekkora
tartályt felnyomni tiszta oxigénnel azért nem olcsó.

Érdekes kérdés lehet, hogy ha bent van 12 ember 2-3 órán át, és
kilélegeznek szintén majdnem tiszta oxigént, per kop másodpercenként 1
litert, tehát óránként 3,6m3-t, az 130m3 oxigén, mínusz amit felhasznál az
egyén, legyen bőkezűen 0,1 liter/s, szóval 10%, marad még mindig minimum
100m3. Nyomás alatt ez 50m3 körüli. A tartály kb 2m átmérőjű lehet, és
legyen 7m hosszú (csak egy szám), azaz huszonvalahány m3-es. A végére
tehát tényleg eléggé oxigéndús lesz ott a levegő. Azért a dolog biztos
megoldható, hogy ne legyen mégse tűz. Gondolom figyelnek a ruházat
anyagára, meg senki semmit nem vihet be, a berendezés dolgai, világítás...
szintén átgondolható ebből a szempontból is. Az is lehet, hogy
kompresszorral nyomják be a levegőt olyan ütemben, hogy ne tudjon
feldúsúlni bent az oxigén, persze közben ereszteni ki az erősen oxigénes
levegőt, de szerintem erre nincs szükség.

Az érdekesebb projektelem lenne, hogy a bent felgyűlt, meg szükségképpen
kieresztett nagyon sok oxigént hogy lehetne visszanyerni. 100m3
nagyságrendű orvosi célú oxigén egy kezelésnél az kb 20 palack, nem olcsó.

Megnéztem a wikin, az oxigén kb 13 fokkal magasabb forráspontú, szóval
elvileg folyékony nitrogénnel hűtött felületen az oxigén lecsapódna. Sőt,
lehet, hogy a nyomás növelésével ez a hőfok még nagyobb lehet. Biztos
lehet valamit ügyesen operálni, valami olyan ciklust elkövetni
hőcserélőkkel... , hogy a végén ne kelljen valami nagy energiabedobás a
művelethez. Előbb kicsapódik valahol a nedvesség, aztán a CO2, végül az
oxigén, és újra felhasználható.