[Epitesz-barkacs] Fw: Fw: Fw: Art 98 (3) "a vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemély lakásában..."

cst maguspr at freemail.hu
2010. Jan. 20., Sze, 00:24:04 CET

Kézbesítés saját kézbesítő útján
További érdekesség, hogy a hatóságok (bíróságok, egyéb hivatalok) hivatalos
küldeményeiket saját kézbesítőik útján is kézbesíthetik, e személyekkel
szemben azonban érvényesülnek bizonyos követelmények. Az átvételnek ilyen
esetben írásos nyoma kell, hogy maradjon, és amennyiben ez a fajta
kézbesítés második alkalommal sem vezetett eredményre, úgy azt még egyszer
meg kell kísérelni, vagy postai úton kell teljesíteni.

Az Alkotmánybíróság 2003. október 13. napján hozott 46/2003.(X.16.) AB
határozatában megállapította, hogy a jogalkotó alkotmányellenes helyzetet
idézett elő azzal a mulasztásával,
hogy nem szabályozta az erre irányuló törvényekben és más jogszabályokban a
hivatalos irat postai kézbesítéséhez fűződő, bírósági és más hatósági
eljárásokban általánosan érvényesülő vélelem megdöntésének lehetőségét.

A bírósági eljárásban érvényesülő kézbesítési vélelem lényege tehát, hogy a
postai úton megküldött bírósági iratokat a kézbesítés megkísérlésének napján
kézbesítettnek kell tekinteni akkor is, ha a címzett az átvételt megtagadta.
Ha a kézbesítés eredménytelen volt, mert a címzett az iratot nem vette át,
vagyis a küldemény a bírósághoz "nem kereste" jelzéssel érkezett vissza,
akkor azt az ellenkező bizonyításáig a postai kézbesítés második
megkísérlésének napját követő ötödik munkanapon kézbesítettnek kell
tekinteni. Kivétel a kézbesítési vélelem érvényesülése alól az az eset,
amikor a kézbesítés helyettes átvevő részére történik, és a helyettes átvevő
az adott ügy tekintetében ellenérdekűnek minősül.

Hirdetményi kézbesítés során az iratot tizenöt napra kifüggesztik a
bíróságnak és annak a polgármesteri hivatalnak a hirdetőtáblájára, amelynek
területén a címzett utoljára lakott. Lényeges szabály, hogy fizetési
meghagyás hirdetményi kézbesítése kizárt; ilyen esetben a bíróság felhívja
az igényt érvényesítő felet, hogy állítson össze keresetlevelet, és a
bíróság ezt kézbesíti az általa kirendelt ügygondnok részére.