[Epitesz-barkacs] Fw: padloalatet

cst maguspr at freemail.hu
2010. Jan. 21., Cs, 17:52:19 CET

[Részletek Sztriha Kálmán: Kiskundorozsma története c. könyvéből (1937),
36-39. oldal

A török uralom rettenetes nyomokat hagyott hátra. Csak azokat tűrte meg a
török, kiknek adója és robotja nélkül nem élhetett meg. A sokféle adót
kíméletlenül hajtották be a népen. Bár az adófizetés minden időben keserves,
mégis elszörnyülködik az ember ha olvassa, hogy mi mindenféle adót kellett
!!!!
fizetni akkor az elszegényedett és lerongyolódott lakosságnak. Az egyik
főadó a fejadó volt, amelyet "harács"-nak neveztek. Volt azután még személyi
adó, földadó, minden állatnak és mezőgazdasági
!!!!
terménynek a tizede, kert-adó, mátka-adó, bírságolási-adó, juh-adó,
setés-adó, méh- és marha-adó, kasza- és sarló-adó, hal-tized, a jobb
házaknak fele, kapa-adó, olaj-adó, méhkas-adó, hordó-adó, fogoly-adó,
vám-adó, bormérő-adó, húsvágó-adó, halott-adó, örökösödési- és
törvénykezési-adó, hadi-adó, kard, vagy szablya pénzadó. Ezeket az adókat a
csendőrtisztek felügyelete alatt kíméletlenül
behajtották a falvakon, ha a lakosság száma bármennyire fogyott is le. Az
adószedők, vagy végrehajtók
!!!!
nem mertek magukban járni, rendesen 60-80 lovas katona kísérte őket, ezek
élelmezéséről aztán természetesen szintén az adózó nép tartozott
gondoskodni.