[Epitesz-barkacs] levego-hevito kerdes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Jan. 28., Cs, 16:29:54 CET

szepygab at gmail.com wrote:
> Nem is fűti ki :-(
> Az egész héten áthűlt épületben 2-3 óra előfűtés után épp csak nem
> látszik a lehellet.

Ezen nincs mit csodálkozni. Hány száz tonna anyagot is kéne felmelegíteni?
:)

> Farkasréten ismerek egy villát a 30-as években épült, eleve
> légfűtéssel, falazott légcsatornákkal. Utoljára vagy 15 éve jártam
> ott, akkor még az a rendszer működött. Volt hangja, huzata és fekete
> porfoltok a falon. Nem véletlenül nem terjedt el lakásfűtésre.

Én se tartom jónak simán, szűrők és egyéb modernebb cuccok nélkül
alapfűtésnek, de arra, hogy kémény nélkül a kerti szemetet jól használja
fel valaki, egész jó megoldásnak tűnik.

A vitánk itt többekkel azért felesleges, mert nem együtt kell megcsinálni.
Itt inkább műszaki dolgokról volna érdemes vitázni, én meg csak a
kvalitatív tévedésekre akartam a figyelmet felhívni.

Még számszerűsítek is picit valamit. Tömegáramról van szó, ilyen értelmű
kapacitásáramról:

A víznél: 4,2kW megy át K*kg/s-onként (1 kelvin hőfokváltozás, 1kg/s
tömegáram)
Levegőnél kb 1kW ugyanez. Szóval annyira nem szarabb!

Más fogalom lenne a térfogatáram. 1 kiló levegő térfogata kb 1,2 m2,
viszont itt a visszatérő a szobahőfok, az előremenő simán lehet akár 100
fok is. Víznél azért a visszatérő és az előremenő nem szokott 20-30 foknál
jobban eltérni. (Hagyjuk most a hidraulikus váltó módit.)

A vizet kis keresztmetszetű csövekben áramoltatják, a hőleadó készülékek
belső keresztmetszete se nagy, tehát lehet, hogy ugyanahhoz az átvitt
teljesítményhez nem kisebb áramoltató teljesítmény kell.

A levegősnek van számos hátránya. Pl az egyes helyiségek közös levegője, a
sokkal nagyobb keresztmetszetigények... De ma már ugye vannak
szellőzőrendszerek is, azokban levegő áramlik, szóval ha modern a cucc,
akkor simán lehet ezt a levegőt fűteni vagy hűteni is. A hűtésnél központi
párakezelés is lehetséges. Nem tudom, hogy a közös légtérből fakadó
hátrányokat hogy szokták kiküszöbölni. Számos akciófilmben használják ki a
reális lehetőséget: egész épület benntartózkodóit lehet megmérgezni a
szellőzőn át.

Asszem itt már messze túlmentünk műszakilag is a felvetett problémán.