[Epitesz-barkacs] posvanyos Re: maris leszakadt az uj M6-os :-)

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2010. Május. 31., H, 06:57:14 CEST

jhidvegi  <jhidvegi at gmail.com> 2010.05.30. 22:02:09 +2h-kor írta:

> Szerintem ott lehetett a hiba (csak találgatás), hogy a Szepygab által
> posványosnak nevezett tó, ami ennek a pataknak a felduzzasztásával jött
> létre,

a posványos (mint a térség mocsarai) , meg pl. az "áteresz"
rávilágít, hogy pl. több, mint 200 éve is oldottak meg már
problémákat:

az árvízszabályozások előtt a szeszélyes Zádor-ér táplálta vízzel a térség
mocsarait. A közlekedés biztosítása állandó nehézséget jelentett, ezért
1804-ben Karcag elöljárói szükségesnek látták, hogy a vízfolyáson keresztül a
régi töltés helyett állandó kőhidat állítsanak, mely az év minden szakában
lehetővé teszi az átjárást. A jelenleg is álló híd alapkövét 1806 november
27-én rakták le, és 1809-ben adták át a forgalomnak. A híd eredetileg kilenc
lyukú volt, és mintaként szolgált az 1833-ban elkészült hortobágyi kőhídhoz. A
Zádor-híd húsz évig viselte a vizek ostromát, de az 1830-as áradás elsodorta
két-két szélső pillérjét. Az újjáépítést követően nyerte el mai ötlyukú
formáját. Az állandó vizek azóta eltűntek, s napjainkban már meglepő látvány
ez a "partravetett híd".

http://wwwold.hnp.hu/index.php?module=pagesetter&func=viewpub&tid=2&pid=28