[Epitesz-barkacs] rezonancia

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Nov. 3., Sze, 16:26:12 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> --- kérdés --
> a 40Wattos fénycső előtéttekercsére az van írva, hogy 0,42A

Csak kb lehet megmondani, mert akkor ennyi az áram, amikor a fénycsővel sorba
van kötve. (Vagyis nem is biztos, ez az ő termikus határárama lehet, ennyivel
szabad terhelni.)

Ha úgy veszem, hogy kb 200V-on ekkora az árama, akkor a reaktancia:
XL=200/0,42=476 ohm.
Ebből az induktivitás: L=XL/omega=476/314=1,5H (Henry)

> egy 100Wattos 230V égő is 0,42A
> mekkora kondi kell ahhoz, hogy Xl=Xc azaz rezonancia legyen?

Kondinál Xc=1/(omega*C), ahonnan
C=1/(omega*XL)=1/(314*476)=6,7e-6, szóval 6,7uF körül tudhat rezonálni.

De itt nagyon számítanak az ohmok is ám! Egy ilyen kis fing tekercs csak
vékonyka huzalból készülhet, el tudom képzelni, hogy nem 0,1 ohm az ellenállása,
hanem inkább többtíz.

> nade, ha 2db 220Voltos égőt sorba is bekötök, akkor rezonancia esetén
> létrejövő
> kb 400-500V nem fogja kivágni a 220-as égőt (azaz kb 450V-ot 225 +
> 225-re osztja le) ?

Nem értetted meg a dolgot.
Ha fogsz egy ilyen fojtót meg egy kondit (a fentieket), és sorbakötöd őket, és
úgy rá a hálózatra, akkor a közös pontjukon lesz a relatíve jó nagy fesz, az
áram meg amper nagyságrendű lesz.

Ha ideális lenne mind az L, mind a C, akkor végtelen nagy lenne a fesz is, meg
az áram is.
Na most, ha egy ilyen ideális párral sorbakötsz egy izzót, és úgy rá a
hálózatra, akkor az ideális pár egy darab kanócként fog viselkedni, tehát az
izzó pont úgy világít, mintha direktben a hálózatra kötnéd.

Ellenben, ha akár a fojtóval, akár a kondival kötöd párhuzamosan az izzót,
aminek az árama sokkal kisebb, mint ami itt folyik majd, akkor nem ront sokat a
rezgőkörön, szóval a kisteljesítményű izzó lényegesen fényesebben világíthat. Na
de a 100-az izzó abban a nagyságrendben fog fogyasztani, ami ott az áram eleve,
szóval nincs kizárva, hogy még így is gyengébben világít, sorbakötve meg az
eredeti elképzelésed szerint mindenképpen, hiszen nem ideális kondiról meg
induktivitásról van szó.

Óvatosan kísérletezz, mert akár kV-ok is keletkezhetnek a sorbakötött LC közös
pontján, és lesz mögötte teljesítmény, szóval simán agyonverhet! Már ha nem üt
át eleve a fojtó, vagy nem durran el a kondi. Soros izzónál valszeg nem lesz
nagy baj, mert az korlátozni fogja az áramot.