[Epitesz-barkacs] nemet energia m.o.-on

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Nov. 20., Szo, 22:45:51 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> Építőiparban alkalmazott anyagok fajhője 0,84-0,95 kJ/kgK, a fa
> fajhője 1,7-3 kJ/kgK, így hőtárolás szem-pontjából 1 kg fa 2-3 kg
> betonnak felel meg.

Nem jó az összevetés. A víz mégjobb ugye, mert az meg 4,2kJ/kg.
Az már jobb, ha azt mondjuk meg, hogy az adott anyag kilójában vagy méginkább
dm3-ében mennyi energia tárolható. Itt meg nem csak a fajhő számít, hanem az is,
hogy mennyire melegíthető fel.

Vajk példái pont azért érdekesek, mert lehet, hogy a víznél rosszabb még a
kJ/dm3 érték is (ezt nem tudom), viszont akár többszáz fok is lehet a
hőfokváltozás. Tehát egy m3 anyagban sokkal több hő elférhet.

Tulajdonképpen a nagy találmány valami olyan anyag lenne, ami valami 60-80 fok
körüli hőfokon borzasztó nagy energiájú fázisváltozáson megy át. Pl a víznél ez
majdnem 340kJ/kg, de nulla fokon történik, vagy kb 2300kJ/kg, ha 100 fokon
történik, de a gőzzel elég nehéz mit kezdeni. :-)

Szóval, ha lenne egy anyag, ami mondjuk 1000kJ/kg energiát adna le 80 fokon,
miközben megfagy, az nagyon hepi lenne. Főleg, ha nem is nagyon zsugorodna vagy
tágulna, de ezt még lehetne kezelni. Ja, és olcsónak kéne lennie, meg nem
agresszívnek kémiailag, valamint egyáltalán nem vagy nem túl mérgezőnek.

Addig is marad a szokványos hőtárolás. A víz előnye, hogy nem annyira veszélyes.
Ha tonnás tömegben van egy lakásban mondjuk 500 fokra melegített anyag, és
valami történik, amitől az szétzuhan, hát belegondolni is rossz, mi történne.
Bár 60 fokos vízben megfürdeni se lenne életbiztosítás.