[Epitesz-barkacs] szurkeviz volt pusztult indirekt

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 4., H, 22:51:19 CEST

vajk fekete wrote:
> nalunk pl koteles mindenki a telekre esett csapadekot a telken
> eltuntetni. idealis esetben csinalni szikkasztot neki.

Ez egyébként nem egy húzós feladat.
Régen a pincémbe annyi víz zúdult be egy-egy zuhé alkalmával, hogy vödröztem a
vizet kifelé, közben szarrá áztam. Aztán csináltam zsompot, és szivattyúztam,
ahogy jött be a lé. Ha nem voltam itthon, volt, hogy egyes helyeken majdnem
bokáig ért a víz.

Aztán elegem lett, ástam egy árokfélét a pince elé, lefedtem vaslemezzel úgy,
hogy lefolyhasson a lezúduló víz, közben az utcán is megcsinálták az utat, onnan
már nem jön, csak az van, ami a kerítéstől az ajtóig össze tud jönni. Azóta béke
van.

Ez a szikkasztás nem egy nagy ügy a helyek zöménél. A legnagyobb zuhék
alkalmával is csak pár század m3 jön össze m2-enként.

Ha valaki kertészkedik is, és van felásott vagy más módon megmunkált
földterülete, vizszintes fű..., akkor ott magától is elszikkad.

Gyerekkoromból van holttiszaparti emlékem egy tanyáról. Nagy zuhé után olyan
mély sár volt, hogy a felnőttek megtiltották a sárban dagonyázást, pedit jó
mókának tűnt. Utána megmutatták, hogy ha összejárjuk, akkor úgy fog zuhé után
nem túl sokkal megszilárdulni, és azon nagyon szar járkálni. Ha békén hagytuk,
akkor mint a padlopon, kisimult, szinte sík lett, és mint az aszfalton szinte,
úgy lehetett közlekedni rajta. Volt lovaskocsi, meg ami szokott lenni...., meg
az ember se törte nyakát, bokáját a megszilárdult, mély tappancsnyomokban.