[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2010. Okt. 8., P, 20:20:46 CEST

Mágus Bérprogram Demo   <magus.demo at dpg.hu> 2010.10.08. 19:53:05 +2h-kor írta:

> [...]
--------------------------------------
Winkler Gusztáv egyetemi óráin már évekkel ezelőtt is elrettentő példaként
említette hallgatóinak az ajkai timföldgyár X. tározójának esetét Fotó: MTI

Fizikus szakértő: elrettentő példa volt a tanórákon az ajkai X-es tározó

Egy rendkívüli erejű és teljesen váratlan erőhatás okozhatta a Mal Zrt.
zagytározójának katasztrófáját, de a problémák már az építésnél kezdődtek,
mert a tározó északi fala éppen két különböző szerkezetű talaj találkozásánál
áll - mondta a Budapesti Műszaki Egyetem tanára pénteken az MTI érdeklődésére.

2010. október. 08. péntek | Szerző: MTI

---------------------
két cikk:
http://vehir.hu/megye/2010-10-06/patakra_epitettek_a_tarozokat_.html
http://vehir.hu/belfold_es_kulfold/2010-10-07/alattomos_szivargas.html

Dr. Winkler Gusztáv egyetemi adjunktus véleménye az ajkai timföldgyár
vörösiszap-tározó gátjának átszakadásáról. (Budapesti Műszaki Egyetem
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszéke)

"Az ötvenes évek elején az iszapterek területén egy patak folyt keresztül.
Ennek a medre kiterjedt gyakorlatilag az egész medencére, amire rátelepítették
a tározókat. A fő meder észak-keleti irányból dél-nyugati irányba tartott. Már
a ’80-as évek végén észleltünk az akkor épülő tározó mellett, a felhagyott
patakmeder környékén erős talajvízszint-emelkedést, -kiáramlást. (a tározók
tömege összetömörítette a talajt, kipréselte a vizet)

Tehát a patakmeder továbbra is fokozott talajvízáramlást produkált. Ezt akkor
jeleztük a megrendelő felé is. A régi légifotók és térképek feldolgozásából az
is kitűnik, hogy a mai, új tározó körülbelüli átszakadási pontja környékén
találkozott a két patakág, valamint az első szabályozás nyomvonala is. Ezt az
érdekes egybeesést talán érdemes lenne újból megvizsgálni, hogy csökkenteni
lehessen a hasonló esetek bekövetkezésének esélyét."

"Ugyanis ezekből a tározókból mind közvetlenül a gátak külső oldalánál
nyíltan, mind a medencékből közvetlenül a talajba, talajvízbe (nem
látványosan) folyamatosan áramlik a szennyezett anyag, valószínűleg a
vörösiszapból a nyomás hatására végleg kipréselődő lúgos kémhatású folyadék.

Hogy ezek a mozgások létrejöhetnek, annak a közvetlen oka az évtizedekkel
ezelőtt (a negyvenes évektől) használatos építési technológia, ami
agyagtömítést – később kombinálva fóliázással – írt elő a medencék
szigeteléséhez. Ez a szigetelés a feltöltés miatti egyenetlen erőhatások miatt
eltörhet, átengedheti a folyadékot, mint ezt a következő ábrákon bemutatjuk.
Hozzá kell tenni, hogy a kolontári (Ajka 10) tározó tönkremenetelének
közvetlen kiváltó okai között nagyon lehetséges a medence északi fala alatti
részben agyagpad, részben !!!!!!!!
vizenyős réti talajok alkotta felszín, ami miatt vagy a megváltozott terhelési
körülmények, vagy egyéb hatásokra a gát eltört."