[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 8., P, 23:38:31 CEST

Auth Gábor wrote:

>    Én továbbra sem értem, hogy miért nem süllyesztik részben a földbe
> a tározót és veszik körbe a kitermelt anyaggal... nem látom igazán
> technológiai akadályát, de nyilván némileg drágább lenne...

Ez a része nekem se világos. Jó lenne hallani egy szakember véleményét a
dologról. Valamiért azt csinálják, hogy erőművi salakból építenek neki gátat.

Én azt saccolom, hogy tényleg anyagi, gazdaságossági okok lehetnek, hogy így
csinálják: óriási területről van szó, ahonnan tudomisén 30m mélyen kitermelni a
földet lehet, hogy borzasztóan drága. Aztán az is lehet, hogy talajvíz problémák
is belejátszanak. A kiszárítás-ülepítés csak úgy történhet ugye, hogy nem jön
fel a talajvíz.

Mélyre is temetnek vörösiszapot, de az másik technológia, ott préseléssel
távolítják el a nedvességtartalmát. Ilyen préseléses módit láttam az északpesti
szennyvíztisztítóban a 80-as években: a szennyvízbe vaskloridot és még a fene
tudja, mit adagoltak, amitől annak sok oldott szennytartalma kicsapódott. Ezt
belevezették nagy kádfélékbe, ahova óriási dobok merültek. Ezekre a dobokra
vászon volt kifeszítve, és lassan forgatták. A dobok belsejét erősen megszívták
(nem mondogm, hogy vákuumszivattyúval, de azért lényegesen kisebb nyomás volt
benne, mint a normál légköri). A dobba bement a víz, a vásznon meg fennakadt a
földszárazra szikkadt szmötyi, amit a vászonról leválasztottak egy futószalag
fölött, az kivitte valahova, és bazi teherautókba került, azok meg valahova
elszállították.

Ma már asszem ez korszerűtlen, és másféle iszappréseket használnak.

Ha a vörösiszapból ki van szedve a nátronlúg, és így kipréselik, akkor hasonlóan
elszállítható, és mélyebb tározókba is elhelyezhető.

Ezen a helyen: http://vorosiszap.bm.hu/ azt írják, hogy Mo-on kb 50millió tonna
ilyen vörösiszap van tárolva, és hogy ezt környezetvédelmi okokból is a
későbbiekben fel kívánják használni. Ott van a lapon az összetétele is. Tényleg
rengeteg értékes anyagot tartalmaz, amik kivonására vannak is módszerek, meg
kutatják is jelenleg is. Szóval úgy is felfogható, mint egy nyersanyagforrás. Pl
lehetünk megint a vas- és acél országa. :-) De meglepően sok benne a titán is!
Persze ez nem csoda, mert olvastam, hogy a titán igen nagy mennyiségben fordul
elő a földkéregben, tehát ritkának egyáltalán nem mondható.