[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 9., Szo, 12:54:43 CEST

vajk fekete wrote:
> en szoktam venni natrium karbonatot (mososzoda) 25kg zsakban. nem
> mondanam hogy nem lugos. tokre megvan a folyos tapintas, amikor mosom
> le a kezemrol.

Hm. Akkor rosszul saccoltam, hogy mi is történik. Szóval aszondod, hogy amit
kidobtam anno, az mosószóda volt? Amikor foglalkoztam vele, nem volt lúgos
tapintása.

Lehet, hogy a jelen katasztrófánál számítanak az arányok is. A szikes talaj is
nátriumkarbonátos, de nyilván nem tömény nátriumkarbonát. Ezek a szikes talajok
sokkal több nátriumkarbonátot tartalmazhatnak per m2, mint ami itt fog maradni.

Szóval, ha a vörösiszap egy adott területet maradványként mondjuk 1-2 centi
vastagon fed, átalakul nátrium-karbonáttá a levegő CO2 tartalma miatt, és
beszántják, akkor nem lesz azzal semmi különösebb baj. Ezt írják is valahol. A
vörösiszap többi összetevője nem mérgező - írják. Persze ez a pirosság
ellenszenves, ezt nem nézi senki jó szemmel. Később, ha mégis lesz olyan ház,
amibe visszaköltöznek, én azt saccolom, hogy ha valahol eddig penészedett, ott
ezentúl nem fog. :-)

Aztán, ha gipsszel kezelik a talajt, akkor meg glaubersó keletkezik.
Ha ecetel, nem tudom, mi keletkezik. (CH2-COOH az ecet, ha jól emléxem, nem
tudom, hova kerül benne a nátrium, ha NaOH-val találkozik.)

Ha brutál módon csinálnák, és híg sósavval kezelnék, akkor meg konhasó
keletkezne. :-) De nyilván nem lehet elérni, hogy a sósav csak a nátronlúggal
reagáljon.