[Epitesz-barkacs] vorosiszap megint

Radó Zoltán levlista at maxcore.hu
2010. Okt. 12., K, 22:28:05 CEST

Idézet egy másik listáról:

     Az elemzésekkel kimutatott nehéz fém tartalom a vörös iszapban az
oxidált   vashoz kötődik, abból csak 2-3-as pH érték mellett "mosható"
ki (ezért kezelik az egészet "szelíd" ecetsavval). Ilyen pH érték a
természetben nem fordulhat elő, azért a vörös iszap mérgező hatása nem
olyan nagy ,mint amilyennek azt az összetétel alapján feltételezik,
ezért vette le az EU a veszélyes anyagok listájáról. A radioaktivitása
csak kicsit növekszik a természetes bauxithoz képest, hiszen ez
lényegében annyiban különbözik a bauxittól, hogy az alumíniumot
oxidos, hidroxidos állapotban (az alumíniumnak nagy a vegyülési
képessége, tiszta állapotban lényegében nem fordul elő a
természetben). Tehát az eredeti kőzethez képest csak relatíve dúsultak
fel benne az alacsony radioaktivitású izotópok.
      A veszélyessége a lúgosságában van. Ebben a hazánkban egyedül
megmaradt (a tatabányait és az almásfüzitőit már régen bezárták)
timföldgyárban (a bauxit termelésünk az elmúlt két évtizedben a
negyedére csökkent) az európai termelés 13%-át, a világtermelés 5 %-át
állítják elő!!! Termékei nagyon korszerűek: a privatizációkor teljesen
elavult technológiával, a korábbi szovjet piacra termelő üzemből
számos technológiai újítással egy világszínvonalú, kiváló termékeket
előállító üzemet hoztak létre, amely a 15évvel ezelőtti évi 4
milliárdos veszteségből mára, a technológiai problémákat, az energia
áremeléseket (rendkívül energia igényes iparág!) és a gazdasági
válságot leküzdve most havi 100 milliós eredményt produkál. Ennek az
összegnek most lesz helye...
     Anno a Norsk Hydro is pályázott a cégre, mert nekik már van
gyáruk Szlovákiában és Szlovániában is. A magyar pályázó azzal nyert,
hogy vállalta a már meglévő rendkívül környezetszennyező másik 9 (!)
kazetta ártalmatlanítását. Ebből 8 és féllel végeztek már, ami azt
jelenti, hogy az abban tárolt "nem veszélyes" anyag már nem folyós,
nagyrészt megszilárdult, földdel leborították,  takarásban van, az
alsó szigetelésnek köszönhetően elvileg nem szivárog, a talajvizeket
nem szennyezi. De azért ó termőföld sosem lesz belőle, nem fogják
trágyázásra, föld feljavításra használni...
      A jelenlegi borzalmas tragédiát okozó kazettát 1985-86-ban,
tehát évtizeddel a privatizáció előtt építették (addigra a jól
jövedelmező gyöngyszemeket, pl. az alumínium hengerművet akkorra már
rég eladták a franciáknak)
      Bár számos vizsgálat még hátravan, sok kötetnyi szakvélemény fog
születni, bírósági perek sorozata következik, nagyon valószínű, hogy
építésföldtani problémák okozták a katasztrófát. Egyelőre nincs
bizonyíték arra, hogy pl. túltöltötték volna a tározót. Egy liftet is
kétszeres terhelésre kell méretezni, tehát az nem lehetséges, hogy pl.
2 m-rel a perem alatt lehet csak feltölteni, hiszen ez a kazetta 19
(!) m magas oldalakkal rendelkezik, azt hiszem, 23 hektáros. Olyanra
kellett volna méretezni, hogy csurig töltve is kibírja az
oldalnyomást. Az elmúlt években egyébként kissé magasították a
töltést, de hosszas engedélyezési eljárás során, és nem az okozta a
bajt, hiszen a sarok mélyen kitört.
      Baj volt, hogy nem mélyítették eleve a földbe (máshol a
szabályozók ezt előírják, nálunk nem). Baj volt, hogy szögletesre
tervezték, hiszen a nyomás szükségszerűen mindig a sarkoknál a
legnagyobb (láttatok már szögletes ablakú repülőt? Az épületkárok is
mindig a szögletes ablakok sarkánál, mint leggyengébb pontnál
jelentkeznek). Tehát kerekített oldalúnak kellett volna lennie.
     Geológiai szempontból baj volt, hogy nem egységes talajra került
a gát. Részben az agyagos altalajra (ami fontos, mert vízszigetelőként
megakadályozza a lúg beszivárgását a talajba), részint a
Torma(?)-patak kavicsos-homokos ártéri üledékére. Ezeknek a rétegeknek
a vízfelvevő képessége eltérő - az idei, 60-70 cm vagy még több
csapadék mellett ez nem lényegtelen szempont. Tudjuk, hogy a
környezetvédelmi hatóság, az esetleges elszennyeződött talajvíz
szivárgásától félve egy résfalat építtetett a tározó előtt. Ez sem
volt túl bölcs dolog, mert amögött visszatolul a talajvíz, és bajt
okozhat...
     Nem vagyok statikus, nem tudom, szükséges lett volna-e a betonba
vasat rakni (nem volt benne). Nem tudom, lehet-e igazán betonnak
nevezni azt a salak pernyét, amiből a földgát megtámasztású kazetta
oldalfala készült? Igaz-e, hogy ez vízzel érintkezve veszít a
szilárdságából?
     Sok kérdés, amire vizsgálatok adhatják meg a választ.
     Az tény, hogy a gyár vezetése el sem tudta képzelni, hogy ilyen
esemény bekövetkezzen. Ezért nem volt rá katasztrófa terv, nem volt 3.
félnek okozott kárra nézve biztosítás kötve.
     Amennyiben eredeti építésföldtani hibák okozták a kataklizmát,
akkor is a tulajdonos a felelős jogilag. Viszont utólag perelheti az
eladót, az államot...A tervezési felelősség azt hiszem, 25 évre szól..
     A legfontosabb kérdés: tényleg voltak e hetekkel, hónapokkal
korábban előjelei a gátszakadásnak, mint azt a médiában olvashatjuk?
(Szoktak jelentkezni pl. buzgárok, szemmel látható, táguló repedések).
Ez dönti el, hogy az elvárható gondosságot tanúsították-e a
tulajdonosok, a gyár vezetése. Akik nyilván nem hülyék, mert egy
gátszakadást mindenképpen meg kell akadályozniuk: az emberi sorsok
tönkretételén, haláleseteken kívül (ha éjszaka következik be, 3
számjegyű lett volna a halálos áldozatok száma) az ő teljes
ellehetetlenülésüket, teljes vagyonvesztésüket okozza (a gyár értékét,
Tolnai úr vagyonát - neki egyébként külföldön is vannak érdekeltségei,
részvényei -  21 milliárdra becsülik, és szerintem a teljes számla
ennél magasabb lesz).
     Mindenesetre a gyár napokon belül nyilván újra indul, mert fontos
üzem. Annak a 60 embernek, aki a károsult, megsemmisült településeken
lakik és a timföldgyárban dolgozik, elég a háza elvesztése, biztos nem
szavaznának arra, hogy a munkahelyük is elvesszen... A 10/a tározót
közben alkalmassá tették a frissen "gyártódó" vörös iszap befogadására.
    Egyébként egy ilyen veszélyes anyagokkal dolgozó gyárat csak
tervszerűen lépésekként lehet leállítani vagy félév alatt, nem egyik
napról a másikra, különben az további ökológiai katasztrófákhoz
vezethet.
     Majd kiállítanak egy katasztrófa biztost, aki az igazgató
tanáccsal közösen vezényli a mentést és a további termelést, és nem
lennék meglepve, ha a végén tulajdonos váltással zárulna a történet...
     A vezérigazgatót tegnap előzetesbe helyezték.
     Timföldgyártás egyébként 80 éve folyik Magyarországon, az ipar egyik húzó
Ágazata volt mindig is az alumíniumipar, mondjuk a gyógyszergyártással együtt.
     Tanulság: ítélkezni csak megfontoltan, adatok birtokában lehet. A
médiában sok  megalapozatlan hír jelent meg. Aki látja ezt a 40 km2-t,
amit hosszú időre nyugodtan kivonhatunk hazánk 93.030 km2-es
területéből, az magát a végítéletet, az apokalipszist látja, és a
látottak hatása alá kerül... A tragédián túlmenően, azt még
felnagyítva a média - különösen a hazai hírekre alapozva a külföldi -
olyan képet festett, hogy amerikaiak aggódva érdeklődnek, lehet-e még
Magyarországon élni?! Ez biztos, hogy nagy pofont ad az
idegenforgalmunknak és a mezőgazdasági exportunknak. Pedig semmi köze
hozzá...