[Epitesz-barkacs] villanybojler hofokszabalyozo

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 22., P, 13:06:44 CEST

SZIGETI Szabolcs wrote:

> Ez a periodikus aramoltatás ezért nem lenne jó, mert a vízcső a
> legváratlanabb helyeken tud elfagyni, elég ha egy fagyzugosabb, vagy
> kevésbé szigetelt helyen megy, ott képződik egy fagydugó és utánna
> már hiába áramoltatnál, szétfagy.

Azt azért tudni kell, hogy a fagyás a csőben nem teljes keresztmetszetben
történik egyből. Előbb jéghártya jön létre a cső felületén belül, aztán ez
hízik, végül létrejön a dugó.

Ha az áramlás elindul, mielőtt elzáródna, és tart addig, hogy maradéktalanul
felolvadjon, nincs baj. Persze jobb, ha nincs vastag jégréteg, mert ilyenkor már
nő a nyomás is, ami persze csak vascsőnél probléma.

> A folyamatos kis mennyiségű
> áramoltatás sem feltétlenül megoldás, mert a cső belső falán szép
> lassan hízhat a jég, ha alacsony az áramló folyadék hőmérséklete/
> mennyisége. itt minimum a kilépő víz hőmérsékletét is kéne nézni.

Nem, ha a vízhőfokot bent a radiátorok nem engedik a nulla közelébe, a
folyamatos áramoltatás teljesen eltünteti a jégképződés lehetőségét, főleg, ha
van a csövön valamilyen szigetelés. Nagyon kicsi lesz a kiráamló hő, és a víz
óriási kapacáramú egész kis térfogatáram mellett is. A folyamatos áramoltatás
csak gazdasági okokból célszerűtlen.

> Vagy fűtőkábel kell a cső mellé, közös hőszigetelő burokban, mert
> akkor teljes hosszában fűtve van.

Erre volt egy megoldásom:
Régen olajjal fűtöttünk, de utáltam töltögetni az olajkályhát, mert büdös lett
tőle. Ezért építettem a házikó mögé betontartókat, arra fektettem két 200
literes hordót, ezeknek a kisebbik nyílásába beleszerkesztettem rézcsöveket
(8mm-eseket), és egy saját készítésű tűszelepfélén át direktben bekötöttem az
olajkályhába.

Aztán jött a meglepetés: a vadhidegben az olaj grízesedik, nem akart a vékony
csövön átfolyni.

Megoldás: kb 0,2mm-es zománchuzalt tekertem elég sűrűn a csövekre végig, és
rákültem egy kis trafóból delejt. Nem is szigeteltem. Onnantól ősztől tavaszig
folyamatosan tudott menni az olajkályha. A töltögetés hátul a hordókba direkt
történt 20 literes csőrös kannákkal.

Szóval ez a zománchuzalos dolog működhet, szigetelés esetén egész kis vill
teljesítménnyel is elműködhet. De az áramoltatás szén- vagy faenergia, az
olcsóbb.