[Epitesz-barkacs] flexitengely?
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 25., H, 11:49:42 CEST
>> kb 1500 - 2000 ford/perc és max 60Watt teljesítmény
>> átvitele egy kb 30-40cm "spirális tengelyen"
>>
>> ezt kb. mekkora "drótkötél" tudná?
>
> Most akkor "spirális tengely" vagy "drótkötél"? Mennyi lenne a
> szögeltérés a két vége között? Csak egy irányba hajlana? Mi lesz
> belőle?
Az az érzésem, hogy ez elég tisztességes nyomatékot jelent. Számolgattam, és az
jött ki, hogy valami 4 centin fel kéne tudjon emelni egy kilót, az nem kicsi.
1500/60*2pi=157 rad/s a szögsebesség,
M=P/omega=60/157=0,38Nm, durván tehát 0,04mkp.
Szerintem még egy km-óra bowdennek is sok lenne.
Nem mindegy, mekkora távra kell átvinni a nyomatékot. Nekem is van egy
fogtechnikusu cuccom, egy porszívó motorjára van szerelve, hajdanán ezzel fúrtam
nyákokat, amíg fel nem fedeztem, hogy van a proxxon, ami sokkal jobb. Itt biztos
nem volt akkora nyomaték sosem, mint amiről itt szó van, de ennek a külseje van
vagy 8-9mm. Belül meg van egy kb 3mm-es spéci sodrony, amit kifejezetten
nyomaték átvitelre készítettek.
A táv azért fontos, mert akármilyen erős is a sodrony, önmagában nem tud
nyomatékot átvinni pl fél méterre, hacsaknem kifeszítik, mert összekunkorodik.
Tehát szükséges neki a külső, álló, megvezető rész. Sőt, annak is kell tudnia
nyomatékot átvinnie! A másik végen ehhez képest jön létre a nyomaték az oda
szerelt holmi forgó részén. Ha ez az álló része a bowdennek szabadon lenne
hagyva, ugyanúgy össze akarna kunkorodni az egész bowden.
Pár centire viszont lehet, hogy egy gumikötéldarab vagy más rugalmas vastag
anyag is átvihetné a nyomatékot, ami gondolom kisebb szögeltérések meg
egytengelyűségi hibák miatt lehet fontos.
hjozsi
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról