[Epitesz-barkacs] programozhato termosztat

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 29., P, 12:44:57 CEST

gyapo wrote:

> Vannak ilyen szamok? Mekkora ertek a rossz, az elfogadhato es a jo?
> Marmint hogy adott homersekletkulonbseg milyen sebessegu
> homersekletvaltozast valt ki.

Szerintem ez nem ilyen egyszerű, nem lehet így megmondani. Akkor lehet
értelmezni a számokat, ha ismert az épület mérete, a falak, födémek, meg más
hőtároló anyagok (minden, ami bent van) hőkapacitása.

Innen kijön egy máshogy is mérhető veszteségi teljesítmény, abból lehet
kalkulálni, hogy tényleg hőszigetelni kell-e.

Példa: Vannak helyek, pl Kanada, ahol a házak könnyűszerkezetesek, tehát
nincsenek nagy hőtároló tömegek, viszont vannak bazi vastag hőszigetelések.
Ezeknek a melegedési időállandója akár kicsi is lehet, ami indokolttá tehet egy
jól működő hőfokszabályozót, de nem jelenti, hogy plusz hőszigetelésre kéne még
pénzt fordítani.

Másik példa: valaki egy ódon várban, vagy annak megfelelő szerkezetű épületben
lakik. Másfél méteres falak, válaszfalak is jó vastagok, az épület óriási, tehát
a külső felület aránya a tömeghez jó kicsi. Bazi fűtésigénye lehet, szóval drága
kifűteni, de ha kifűtötték, akkor lassan fog lehülni. Hibás lenne ebből arra
következtetni, hogy fölösleges hőszigetelni. Persze nem muszáj.

Az viszont evidens, hogy ha a leírt mérés alig mutat hőfokváltozást, akkor az
orrba-szájba programozható kütyü létjogosultsága csekély - hogy finom legyek.