[Epitesz-barkacs] programozhato termosztat

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Okt. 29., P, 13:13:15 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Vannak ügyes öntanuló algoritmussal programozott termosztátok.
> Ezek képesek a helyiség időállandóját figyelni, és megtanulják,
> mennyivel kell a kritikus pont alá hűlés előtt fűteni kezdeni.
> A baj az, hogy a termékismertetőkből nem derül ki, hogy az adott
> típus ilyen-e.

Ennek van értelme, de nem azért, hogy beprogramozzák, hogy reggel 7-től 16 fok
legyen, du 4-től meg 21, mert nem fogja tudni végrehajtani.

Különben minél nagyobb a ház melegedési időállandója, annál egyszerűbb a
feladat. Pl a régi fég termosztátok alapból tudták a dolgukat. Ezeknek negatív
volt a hiszterézisük :), szóval állandó hőmérséklethez tartozott egy bekapcs
időarány. Na persze buták voltak, nem lehetett ezt megváltoztatni belenyúlás
nélkül. Valamint ezen túlmenően ezek arányos szabályozónak foghatók fel, tehát
ha kint ment le a hőmérséklet, akkor picit bent is ment lefelé, miközben persze
nőtt a bekapcs időarány.

A procis tudhatja változtatni ezt a bekapcs időarányt úgy, hogy a hőfoklengés a
beállítottat ne haladja meg. És ez azt is tudhatja, hogy bent egyáltalán ne
változzon az átlaghőmérséklet.

Sőt, ezek még azt is tudhatják, hogy ne legyen a felfűtés során se túllendülés.
Van nekem is egy ilyen öntanuló hőfokszabályozóm (omron, készülékbe építendő),
fantasztikus, miket tud. Nem helyiségfűtés hőfokszabályozónak használom.