[Epitesz-barkacs] fagyasztó szekrény fogyasztás

Pataki István pataki.istvan at freemail.hu
2010. Sze. 2., Cs, 02:52:48 CEST

Sziasztok!

Bocs', kicsit hosszú lesz!
Az elején kezdve: A régi Lehel HB230ETF, 1984-es.

Kb. 4 éve kompresszort kellett cserélni, aztán négy hónapja elfogyott
belőle az R12, utántöltötték, de most ismét elillant. Az volt a
jelenség, hogy először elkezdett csökkenni a kompresszor felvett
teljesítménye, 130-140 Wattról lement 70-80 Wattra, aztán egyre
lejjebb, ekkor kezdett a belső hőmérséklet emelkedni legalábbis ott,
ahol a hőmérő érzékelője volt, végül -8 foknál vettem újat. A
fogyasztása még a "jól működő" üzemmódban, igaz, a legnagyobb nyári
melegben mérve 450kWh/év volt, ami a végén, amikor már nem tudott
rendesen hűteni, fölment 550kWh/évre. A termosztátja közben rendesen
kapcsolgatott, mintha minden rendben volna, de a felső fiókok ajtaja
rohamosan zúzmarásodott, mintha nem zárna jól az ajtó. A szerelő ezt
úgy nevezte, hogy "mélyen hűt", vagyis a hűtőközeg csak egy részében
áramlik már, ott túlhűti a teret, hogy a távolabbi hőérzékelő a
kevésbé hűtött részen is lássa a -18fokot.

Megérdeztem egy szerelőt, milyen típust ajánl.

Azzal a megjegyzéssel indított, hogy ne számítsak arra, hogy az új
konstrukciók is elmennek 20+ évig. Szerinte az új gázok nagyon
agresszívek és hamar szétrágják a csöveket. Ráadásul a bután éghető
gáz lévén, nem egyszerű a javítás, nem lehet csak úgy nekimenni a
forrasztó pisztollyal, először nitrogénnel át kell fúvatni a
rendszert. Egyes típusok alig élik túl a garanciaidőt, a gyári
szervízek se szívesen foglakoznak a javításukkal.

Lebeszélt a drága Bosch, Siemens és hasonló gépekről, mert abba egy
termosztát is 50kFt-ba kerülhet, és van rá esély, hogy kell majd
cserélni.

Típus szerint a Candy-t és az Indesit-et ajánlotta, illetve általában
az olasz gépeket.

A Samsungról annyit mondott, hogy olyat még nem kellett javítania.

Végül a Candy CFU2700A-ra esett a választásom. Egyrészt netto 238
liter, másrészt 163cm magas, éppen mint a régi lehel, és nekem egy
ferde plafon alá kell tennem, ahol hátul már csak 167cm hely van. És
ami igazán figyelemreméltó: a hasonló fagyasztók között egyedül ennél
ígérik a 40(!) órás visszamelegedési időt! Ez nagyon jó szigetelést
tételez fel. Alul a lemezek körül több helyen pl. sziloplasztra
hasonló anyag buggyan ki. A hőmérsékleti osztálya SN/T, ami
+10-+43fokot jelent. Belül ráragasztott adatlapja szerint a napi
fogyasztás 0,79kWh, ami évi 288kWh-t jelent, fagyasztási kapcitása
28kg/24h. Nem utolsó szempont, hogy ingyenesen házhozszállítják.
E-mail-ben rendeltem meg, és átvételkor felár nélkül fizettem.
Negatív, hogy nem az ígért másnap, hanem harmadnap hozták csak ki,
pontban este 10-kor. Ez utóbbi engem cseppet sem zavart, de nem
irigylem a szállítókat. További negatív, hogy nem volt benne magyar
nyelvű használati utasítás a 14 egyéb nyelv között, és nem sikerült a
boltból sem kapnom. Amit küldtek, az ugyan tartalmazott vagy 6
gyártási variációt, de pont ilyen, mint amit vettem, nem volt benne.
Jellemző, hogy a bolti adatlapokon pl. még R134a hűtőközeggel
szerepel. További negatívum, hogy a hűtőfelület a Leheltől eltérően
rácsos, valamint az egyik fölső polc lenyíló ajtaja kicsit nagy
lendülettel billent lefelé, mindjárt le is tört a vízszintes
helyzetben megakasztó pöcke. A kihúzható fiókok zárt műanyagok, nem
kandikál ki a rácson a zacskó sarka, vagy csúszik meg a virsli, hogy
összeakadjon a másik fiókkal. Az ára 98.900,- (volt), külföldi lapokon
390-450Euro között kínálják.

Ha a fogyasztását összevetem az öreg géppel, akkor 200kWh, rövid
méréseim szerint akár 300kWh is lehet az évi fogyasztási különbözet,
tehát 10-15eFt/év. Eszerint illenék legalább 7-10 évig elmennie. Majd
megírom, ha leszek még ...

Üdv
pi