[Epitesz-barkacs] funyirokes elezese

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 6., H, 23:55:10 CEST

Pataki István wrote:
> Ez az indukciós tűzhely azonos a kerámialapos tűzhellyel?

Nem ez a jellemzője. Kerámialapos ez is, az is, de az, amit kerámialaposnak
hívnak, annak a belsejében közel a kerámiához cekász van, és ha rax rá edényt,
ha nem, az tud akár izzani is.

Az indukciósnak a belsejében a kerámiához (vagy ahhoz nagyon hasonló
műanyagféleséghez) közel van egy lapos tekercs litzehuzal féleségből, ami mögött
még mágneses vezető rudak, ferritek vannak, és ez kiszór az edény felé egy kb
25kHz-es nagyteljesítményű mágnesteret. Ettől az edény forrósodik fel, és csak
az. Tehát pl ha egy jó hőszigetelő, de vékony réteget rakok az edény alá, akkor
a kerámiaszerű lap max langyosodik.

Csináltam már olyat, hogy egy frottírzoknit :-) raktam az edény alá. (Akkor még
a helyén volt a hőmérséklet érzékelője, ami alulról van nekinyomódva a kb 4mm
vastag lapnak). Az volt a célom, hogy később vegye észre, hogy az edény forró
már, ne akarja leszabályozni a teljesíményt. Ez sikerült is, de amikor pl
krumplit vagy hagymát sütöttem, attól a zokni kicsit olyan lett, mintha a
vasalót picit rajtafelejtettem volna. (Ez a kerámia tűzhelyen kigyulladt volna,
és szénné égett volna.)

Most, már, hogy szétszedtem, és félreraktam a helyéről a hőfokérzékelőt, nyomja
a teljesítményt mindentől függetlenül 1000 és 2000W között (kb) és a
hőfokbeállító gombjának az állásától függően 5 különböző, diszkrét
teljesítményen. (Ezek függenek az edénytől is, tehát ha egy kis átmérőjű bögrét
teszek fel, maxon se jön ki a 2kW, csak valami 1,3 körüli). És még függ az edény
távolságától.

(Lehet, hogy ha tovább hekkelném, és a tekercset közelebb helyezném a laphoz,
ami most kb 1 centire van az aljától, tehát majdnem másfél centire az edénytől,
akkor tovább nőne a teljesímény, csak nem biztos, hogy bírnák a félvezetők.)

Összegezve: ez tök máshogy működik, mint a szokványos kerámia tűzhely. A lényeg,
hogy az edény nem valami forrótól melegszik meg, hanem magában az edényben
keletkezik a hő az erőteljesen változó mágnestér keltette örvényáramok és
hiszterézis veszteségek formájában.