[Epitesz-barkacs] funyirokes elezese

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 7., K, 13:19:14 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> az anyagot, persze a vezeték is melegszik. Gyakran csinálják, hogy
> ezeket a melegítő tekrcseket réz csőből hajtják és belül vizet
> nyomnak át benne.

Igen, és indokolt is, mert ilyen kis méretben lehet, hogy a freki jó nagy, akár
100kHz is megvan, amihez azért már nem túl nagy behatolási mélység tartozik.
Vagyis a vastag réz belseje úgyse venne részt a folyamatban, akkor már áramolhat
benne víz.

Ezt használják 50Hz-en is. Ponthegesztő áramvezetőiben is, beleértve akár a
trafó szekunder tekercsét. Én már láttam ilyet, sőt, feladatom is volt vele
(tirisztoros vezérlés...)
Nem is csoda, hogy kellett a víz, hiszen a betáp áram 380V-on is akkora volt,
hogy 400A-es bizti kellett oda. Nem tudom, mekkora volt üresben a szekunder
fesz, de ha mondjuk 10V, akkor a traffancs tudhatott vagy 10-15kA-t. A trafóban
meg messze nem volt ennek megfelelő a huzalkeresztmetszet, csak így, hogy víz
ment benne. Lapos fazonhuzal volt lapos likkal a közepén. 3 vízrendszere is
volt, a trafóé, a szerszámhoz vezetésé és magáé a szerszámé.