[Epitesz-barkacs] CRI Re: szinvisszaadas Re: energiatakarekos ego kapcsolasi szama?

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2010. Sze. 7., K, 20:07:34 CEST

Fontos a fény mennyisége, de a minősége is. Itt olyan összetevők jöhetnek
szóba mint a spektrum (színösszetétel), színhőmérséklet (Kelvin fok) ,
fényminőség (CRI-színvisszaadási index, Color Rendering Index -), fényerősség
vagy fényáram (lumen), teljesítmény (Watt), világítás időtartalma és még
lehetne sorolni.
Spectrum:
Megfigyelték, hogy a fotószintézis elősegítésében főleg két hullámhossz
játszik nagyobb szerepet a kékes hullámhossz (42o-46o nm körüli) és pirosas
hullámhossz (65o-68o nm körüli). Használt fénycsöveink spektrumában tehát
jelen kell lennie e két színcsúcsnak, ha egészséges és szép nővényeket
szeretnénk az akváriumainkban látni és az algásodást elkerülni. Lényegében a
nővény inkább csak ezeket a színeket „látja”.
CRI: A CRI azt szeretné kifejezni, hogy az adott fényforrás fénye mellett egy
x színű tárgy milyen százalékban adja vissza a színét. Egyszerűbben, pld. a
zöld mennyire marad zöld ha azzal a fényforrással világítom.

Osztály Index CRI (0-100%)
1A------9------->=90%
1B------8-------8o-89%
2A------7-------7o-79%
2B------6-------6o-69%
3-------5-------4o-59%
4-------4-------<40%
Az Osram és a Philips cég fénycsövein van egy hármas számcsoport, mint pld.
83o, 765, 865, 965 stb. amelyikből az első az index szám. Így például a 765
szám azt jelenti, hogy a 7 index 7o-79% RCI-re , a 65 index a fény 65oo Kelvin
fokára utal. Más cégek 1A, 1B stb. jelöléseket használják.
Színhőmérséklet:
2oooK-3oooK - kora reggeli és késő esti fény
3oooK-4oooK - reggeli és esti fény
4oooK-55ooK - nappali fény
55ooK-65ooK - déli fény
Ajánlott, hogy a nővényes akváriumok színhőmérséglet skálája 45oo-85ooK
között, a halak színét kiemelő fénycsővek 85oo-12ooK között és a tengeri
akváriumok 1oooo-2ooooK között mozogjanak.
Fényerő
Egy akváriumnak a fényszükségletét fényerőben szokták megadni, és
Watt/literrel számolni. Úgy tartják, a fényerőnek o,5W/l felett kell
megállapodnia, ahhoz hogy a nővény a beadagolt széndioxidot fel is tudja
használni. Az érték azonban hozzávetőleges, mert a Watt a teljesítményt
mutatja, nem magát fényerőt.
Ezért hamarosan elkezdték használni a lumen/liter (lm/l) arányt is, ahonnan a
lumen a fényáram (vagyis mennyi lux esik egy négyzetméterre), és a 3o lm/l
feletti értéket ajánlották. A gond hamar beállt itt is, ugyanis a lumenben
csak azt a sugárzási mértékegységet fejezik ki amelyet az emberi szem érzékel.
Azt azonban nem biztos, hogy a nővény egészében „látja”. Más szóval, ha nekem
egy neoncső 235o lm-es, a nővény lehet, hogy csak 14oo lument „lát” belőle.
Így létrehoztak két másik mértékegységet amit PAR-nak (Photosynthetic Active
Radiation) PUR-nak (Photosynthetic Usable Radiation) neveznek és a nővény
által felhasználható, hasznos sugárzást hívatott kimutatni. Persze, kevés cég
van aki ezt a cső technikai adataiban megjelöli.
A lényeg mindezek után az lenne, hogy a neoncsöveink rendelkezzenek minőségi
piros és kék csúccsal a nővények számára, és legalább egy közepes zöld
csúccsal az emberi szem gyönyörére.
Időtartam
A gyengébben világított akváriumok világítási idő tartartama elnyúlhat 1o-14
órára, azonban a nővényes akváriumokat megfelelő fényerősséggel csak 8-9 órát
világítsuk. Egyes cégek (pld. JBL) és aquascaping-esek az algásodás
veszélyének csökkentésére ajánlják ennek az időnek a megosztását egy 2-4 órás
fényszünet bevezetésével. Mások 2-3-3, 3-3-3, 2,4,2 stb. világítási
periódusokat állítanak fel, amelyben a középső időtartamban, maximális
erősséggel világítanak, miközben a kezdet és vég stádiumban kb a fényerő
felével.