[Epitesz-barkacs] zoomos kerdes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 8., Sze, 17:52:35 CEST

vajk fekete wrote:
> a beeso lumen (w/m2) a holdon es a foldon azonos, ebben egyezunk?

Igen.

> a hold visszavero kepessege es a fold visszavero kepessege is azonos.

Igen.

> igy az egysegnyi felulet altal kisugarzott (visszavert) energia is
> azonos.

Ez is rendben.

> ahogy nem kell mas expo beallitas attol fuggoen hogy 1meterrol
> fotozol 1m2 sivatagot, vagy 10 meterrol 100m2 sivatagot, ahhoz sem
> kell mas, ha sokezer kilometerrol fotozol sivatagot.

ez is rendben, az már nincs, hogy ha belezoomolok egy ilyen területbe, tehát a
ccd adott felületére a zoomolás nagyságától függően egyre kisebb fénykibocsátó
felületről jön a fény, az már nem mindegy szerintem.
Erre mondtam azt az egyszerű fizikai képet, hogy nagy terem, napkorong és kis
lyuk.

Ha a kis lyuk mögé 5 centire rax egy fehér lapot, akkor kapsz egy vakító
pöttyöt, mint a nap kicsi képét. Ha 20 centire rakod a lapot, sokkal nagyobb
korongot kapsz, de már nem vakító. Ha 5 méterre, akkor még sokkal nagyobb
korongot kapsz, és már szarul látszik világos szobában, ha látszik egyáltalán.

Vissza a fényképezőgéphez. Ha süt a nap, és a talajt a lábam előtt lefotózom,
kapok egy képet, jó világos lesz.
Ha ugyanezzel a beállítással az éjszakai égbolton lefotózom a holdat, akkor a
hold képe ugyanilyen fényes lesz, csak marha pici. Na de ha széthúzom azt a
marha picit az egész képre, akkor már nem lesz olyan fényes - és akkor finom
voltam. Tehát, ha látni is akarom a képet, felismerni a holdról alakzatokat,
tutira növelnem kell a blendét, időt.