[Epitesz-barkacs] hoszigetelés és geof?tés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 13., H, 05:20:02 CEST

vajk fekete wrote:
> egy rosszindulatu feltetelezes: a csavok kutat akartak igazabol.
> azert indul 250-rol, mert ilyen barom melyet sokkal vekonyabb cuccal
> nem nagyon lehet, meg a vegen a szivattyut le gondoltak ereszteni.
> lefurtak 140 metert, es baromira nem lett viz. es valaki elhitette a
> tulajjal, hogy nem volt penzkidobas az a par milla, mert ezzel majd
> lehet futeni.

Ez egy ésszerű verzió, csak fene tudja, az eddigi tapasztalataim alapján
annyiban életszerűtlen, hogy ha a háznál ráhajtottak a talajhőre alapuló
hőszivattyúra, az annyira drága holmi, hogy ahhoz képest egy kút bakfity. Aki
csak kutat akar, ráadásul olyan helyen, ahol van vezetékes víz, az spórolásra
utal. Inkább félbehagyja, mint beruházzon sokmillát hőszivattyús rendszerre,
nem?

Ha meg mégis utólagos verzió lenne, akkor meg át kellett volna számolgatni az
egészet. Még nincs veszve, ha a hőszigetelés tényleg brutális, működhet
fűtésnek. De nekem vadabb elképzelésem is lenne, ha totál nem akar működni. Ez
ugyanis azt jelenti, hogy egyszerűen nincs semmi talajvíz, ami hordaná a hőt
oda, akkor viszont kiváló hőtárolós hely. Ez már marha nagy térfogatot jelent,
tehát érdemes lemodellezni a hőtárolást. Az lenne a módi, hogy a meglévő
csövekbe a nyári forróságból származó hőt lenyomni a lehető legforróbb vízzel,
tehát napkollektor ezerrel (most már nem ez lesz a fő költség úgyse), és nem
nulla eséllyel le lehet annyi hőt nyomni, hogy egész télre elég legyen fűtésre.

Amiket anno modelleztem (még modell áramkört is építettem hozzá), abból az jött
ki, hogy épeszű költséggel nem jön ki jól. Ezalatt csak néhány (5-10m mély)
fúrásokra gondoltam a ház pincéjéből kiindulva. Na de itt ez a 140m, hát ez
valami kapitális. Ehhez óriási sziklatömb tartozik szerencsés esetben. A
sikertelennek minősíthető fűtési próbálkozás, amikor 3-4 fok körüli már csak a
felfelé jövő víz hőfoka, kihasználható egy mérésre: nyáron ebből hűteni a
hőszivattyúval, és mérni. Persze melegebb fog feljönni, de mégse 35 fok. Ha már
az elején valami bíztató jön ki (a nyár első felében használni csak), akkor még
mindig neki lehet ugrani letolni a sok hőt, egészen a fűtési idény kezdetéig
lehetséges lenne.