[Epitesz-barkacs] vaku a digi fenykepezogepen?

SZIGETI Szabolcs szigi at ik.bme.hu
2010. Sze. 13., H, 09:01:03 CEST

Hali!

Digit kompakt géppel sokmindent nem tudzs, de a következő a lényeg, az
alapján el lehet indulni.

A beépített vaku úgynevezett TTL üzemmódban szokott működni (TTL= Trough the
lens) azaza villanás közben nézi a beérkező fényt, és ha eleget kapott, akko
rlekapcsolja a vakut, magyarul a villanás hossza lesz változó.

Teljesen manuálisan is lehet vakuzni egy külön vakuval, ehhez a vaku
kulcsszámát (guide number) kell tudnod. Ebből számítható a szükséges
expozíció. Mivel a vaku villanása rövidebb alegrövidebb záridőnél is, ezért
csak a blende játszik. A kulcsszámot osztva a távolsággal, megkapod a
szükséges blende értéket. tehát mondjuk egy 28-as kulcszsámú vakuval 10
méáterről 2,8-as blende kell. Ehhez még játszik a film (CCD) érzékenysége
is, méghozzá négyzetesen, tehát ha a kulcszámot ISO100-ra adják meg, akkor
ISO400 érzékenységnél kétszer akkora kulcszámmal kell számolnod.

Ennek megfelelően a külső vakut megfelelő távolságra teszed és/vagy manuális
állásban megfelelő villanási energiát számolsz bele. Vannak olyan vakuk
(vagy kioldók vakuhoz), amelyet a másik vaku villanása indít el, így nem
kell semmeit sem bebuherálni. (Zárójel, megfelelő kamerarendszerek
rendszervakujai tudják, hogy a vakuk kommunikálnak egymással (rádió vagy
fény) és így minden vaku villanását tudja kontrollálni a kamera).

Másrészt ha a vaku villansát kombinálod egy megfelelő expozícióval, akkor a
vaku által be nem világított hátteret is tudod fotózni, tehát pl. esti
portrét úgy szokás csinálni, hogy egy megfelelően hosszú expozíció miatt
látszik a háttér, majd a vaku elvillanása exponálja az előteret.

Szabolcs