[Epitesz-barkacs] hődob

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2010. Sze. 16., Cs, 11:47:51 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Valamikor az elkormolódott kéményeket kiégették. A kaminajtó mögött
> erős tüzet raktak, néhány papírból és más gyorsan égő dologból.

Ma is csinálnak ilyesmit, ha nem is ebből a célból, hanem csak
huzatellenőrzésből.

> Egyrész ilyenkor magasabb hőmérséklet lett a kéményben, másrészt a
> gyors huzat kivitte a korom egy részét.
> Fém (koracél) csőben talán lehetne olyan mesterséges kéménytüzet
> létrehozni, hogy kiégjen belőle a dzsuva. Nem kéne, hogy a házat is
> felgyújtsa.

Ha nem nádfedelű a ház, akkor ez működhet. Különben a kéményből kirepkedő,
esetleg égő nagyobb darabok okozhatnak bajt.

Végülis ez a kiégetés is jó módi, sőt, talán a kályhából is lehet indítani, ha
jól bedurrantanak, annyira, hogy a kályhát jóval magasabb hőfokú gázok hagyják
el légfelesleggel. Szóval ha láng megy ki a kályhából. Nem olyan nehéz
megcsinálni.

Összegezve: én mégis használnám azt a dobot. Nekünk anno volt vaskályhához. Sose
volt vele probléma, max amikor amúgy is szét kellett szedni a csöveket, kormozni
kellett néha az említett sóderes módszerrel. Kátránnyal nem találkoztam. A
tüzelés fával kezdődött, és szénnel folytatódott mindig.