[Epitesz-barkacs] Keresek gumikábelt

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Ápr. 8., P, 20:55:11 CEST

Kaczmarek Edvard wrote:

> Az ménemjó?

Ha forrasztott huzalvéget (tehát ónnal befuttatottat) belecsavarozol egy
sorkapocs-szerűségbe, az történik, hogy látszólag jó, aztán bejön az az
alattomos dolog, ami az ón sajátja: a lassúfolyás.

Egyszerű otthoni kísérlet: fogsz egy darab ónt (letekersz a gurigáról 10
centit), és lerögzíted az asztal szélére úgy, hogy vizszintesen kiálljon a
levegőbe. Valami kis súly segítségével.

Fogsz találni olyan hosszt (átmérőfüggő), aminél látható a lekonyulás, de ha
otthagyod éjszakára is, reggelre lehet, hogy olyan függőlegesen fog lógni az
asztal szélén, mint egy spárga.

Ezt vasdróg, rézdrót... nem csinálja.

Na most, ha beszorítod az ónozott huzalt, azt hitted, hogy meg van szorítva. De
az ón elfolyik a szorítás alól lassúfolyással. Kis idő múlva újra lehet húzni,
egész könnyen fog menni - mindaddig, amíg az óntömbön belül réz a rézen nem
veszi fel a teljes erőt, de ehhez lehet, hogy hónapokig kell rájárni, mint sok
kolbászra a spájzban, csak erre csavarhúzóval.

Láttam olyan papírt sorkapocs-dobozban régen, hogy semmiféle felelősséget nem
vállalnak a rossz kötésért, ha ónozott huzalvég van beszorítva. Régen a régi
állami vállalatnál, ahol dolgoztam, ez volt a standard. Máfekként meg sok ilyen
gépet javítottam, és volt, hogy fél órán át huzogattam utána a csavarokat a
millió sorkapocs-ponton. De volt, hogy inkább leblankoltam, és beraktam
csupaszon, vagy tettem rá érvéghüvelyt.