[Epitesz-barkacs] helium hol ?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2011. Ápr. 27., Sze, 15:14:38 CEST

Balázs Bámer wrote:

> Miért ne?

Mert úgy vélem, hogy itt energiamérleg is számít. Azért válik ki a hidrogén,
mert a HCl-ben Zn-re cserélve a H-t egy alacsonyabb energiaállapot jön létre.
Viszont, ha a H keletkezésekor munkát kell végeznie (nyomás ellen keletkeznie),
el tudom képzelni, hogy létezik az a nyomás, amikor már nem lesz alacsonyabb az
energiaszintje a rendszernek, afölött meg az lehet a kisebb energiaszint, amikor
a hidrogén inkább visszamászik a klór mellé, és kiválik a cink.

Tulajdonképpen elég egyszerű lehet kipróbálni. Ha kicsi a nyomás, aminél beáll
az egyensúly, akkor egy pet palackban is elállna a gázképződés. Ha nem, akkor
max felrobban a palack. :-) A következő egy kisebb, de annál vastagabb falú, jól
lezárható üvegcse, de azt már csak fedezékből, tükörből szabad nézni. Végül meg,
ha valakinek van 150 bar nyomású H2 palackja, valamiben található cinkloridra
kell ráengedni, ami bírja ezt a nyomást, és kis idő múlva hirtelen ránézni, hogy
van-e az alján kivált cink. Ha van ekkora nyomást kibíró pici üvegcse, az a
legjobb.

Én max az elején lévő részt tudnám kipróbálni, de lehet, hogy utánaolvasni
könnyebb.